Osim pucanja remena, najčešći uzročnik paljenja signalne lampice je neispravan regler. To može značiti istrošenost četkica, ali i kvar elektronskog dijela reglera


Neizbježni drug i hranitelj svima poznatog akumulatora je alternator. Nekada, u davna vremena, kad je izgledao drugačije i bio slabašniji, zvao se dinamo. Isto kao i mali rođak na biciklu, koji, prislonjen uz kotač i pokretan okretanjem kotača, daje struju prednjem svjetlu. No, čim se kotač prestane okretati, svjetla više nema.

Zato je na automobilu ugrađen akumulator, koji pohranjuje struju kojom ga je napunio alternator, pa se električni uređaji mogu koristiti i kad je motor ugašen.

Još slikovitije, recimo da su alternator i akumulator u istom odnosu kao gajde i gajdaš. Dok je mijeh pun, gajde sviraju, no, kad se počinu prazniti, gajdaš ih upuhivanjem zraka ponovo dopuni i pjesma ide dalje. Dakle, gajde su akumulator, a gajdaš je alternator. I, dok bi jači gajdaš mogao napuhati mijeh do pucanja, tako bi i alternator mogao strujom puniti akumulator do prepunjivanja, kad bi došlo do njegovog oštećenja. Zato je sastavni dio alternatora i regulator napona ili, kako ga u žargonu zovemo, "regler", koji to ne dozvoljava. Osim njega, sklop alternatora čine stator, rotor i diode koje služe da izmjeničnu struju, koju proizvodi alternator, pretvore u istosmjernu, koja je potrebna akumulatoru.

Ispravan rad alternatora možemo pratiti kontrolnom lampicom na instrument tabli. Ona je crvene boje, kao i ona za tlak ulja u motoru, što bi značilo da njezino paljenje tijekom rada motora donosi opasnost. Naravno, ne takvu da će se nešto zapaliti ili eksplodirati, nego je to znak da hitno treba nešto poduzeti, inače će auto stati, a na motoru se pojaviti šteta. To može biti i bezazleni kvar, zbog lošeg kontakta, ali, isto tako, i potpuni prestanak rada alternatora, kad akumulator samostalno može isporučivati struju samo neko kraće vrijeme, zavisno od njegovog kapaciteta.

Paljenje lampice može prouzročiti i pucanje remena koji pokreće alternator. Ako se radi o dizel motoru, čija vodena pumpa ima pogon preko drugog, klinastog ili zupčastog remena, u takvoj je prilici moguća i duža vožnja, vozi li se po danu i ako se isključe svjetla.

No, ako se pumpa vode pokreće istim remenom, treba odmah zaustaviti vozilo, jer će, osim alternatora, prestati raditi i pumpa vode i već za nekoliko kilometara doći će do pregrijavanja motora i izbacivanja vode iz sistema.

Što se pogonskog remena tiče, on je danas drugačijeg oblika nego oni na motorima starije proizvodnje. Nekad je bio klinasti, pa smo ga, u nedostatku istoga, mogli zamijeniti ženskom čarapom, kojom smo dobro povezali dvije remenice. Sada je on trakasti, višekanalni ili, kako se stručno zove, mikro remen i, osim istim takvim, ne može se nadomjestiti ničim, čak ni za prvu pomoć.

Mikro remen je daleko trajniji i pouzdaniji od starijeg brata, ali još uvijek ima zajedničku karakteristiku da u hladnim zimskim jutrima zna zaškripiti kao mačka kad joj se stane na rep. Uzrok može biti starost, tj. umor ili slaba zategnutost. No, i kod zatezanja moramo paziti, jer previše zategnut remen neće škripiti ni cviliti, ali će zato ležajevi alternatora, pumpe vode, servo pumpe ili kompresora klime biti znatno opterećeniji, pa će brže prozujati.

Uglavnom su u ovo vrijeme konstrukcijska rješenja takva da remeni imaju i svoje automatske natezače koji su tako napeti da remen dobro zatežu, a ležajevi ne pate. Osim pucanja remena, najčešći uzročnik paljenja signalne lampice je neispravan regler. To može značiti istrošenost četkica, ali i kvar elektronskog dijela reglera. Iako se četkice na nekima mogu mijenjati da se uštedi na popravku, najčešće se i u jednom i u drugom slučaju zamjenjuje regler. Kod takvog kvara, intenzitet lampice u radu motora je izražene crvene boje, no, ako ona gori "na pola snage", prije će biti da je greška u diodama.

Kvar se pokazuje i nepojavljivanjem iste crvene lampice na kojoj je simbol akumulatora, već prilikom ukopčavanja kontakta. Može biti da je greška banalna i da je uzrok samo pregorena kontrolna sijalica, ali ponovimo, moguć je i kvar u alternatoru. I u jednom i u drugom slučaju treba brzo reagirati, jer pregorena sijalica neće moći signalizirati eventualni budući kvar, a u drugom slučaju, kvar samo što se nije pojavio.

Pokvareni regler možete i doslovno nanjušiti. Kad vas u kabini počne gristi jak miris kiseline, otvorite poklopac motora i provjerite gornju površinu akumulatora. Ako je vlažna, znači da se kiselina izbacuje iz akumulatora zbog prejakog punjenja. Kako smo već rekli, onaj tko je odgovoran za pravilno punjene je regler, pa ga hitno treba mijenjati. Odlučite li se to učiniti u vlastitoj režiji, obavezno otkačite kablove akumulatora, kako metalnim ključem ne bi slučajno dodirnuli neki "plus" i tako oštetili ono što je do tada bilo ispravno. Ako vam baš ne ide, ne psujte Teslu, on je učinio sve što je mogao...