Brtva glave ima odgovoran zadatak da, kako joj sam naziv govori, na relativno malom prostoru brtvi prostor između vrhova pojedinih cilindara, prolaz ulja za podmazivanje i rashladne tekućine. I sve to tamo gdje su tlakovi i temperature u motoru najviši
Cilj današnje teme nije napraviti od vozača-amatera mehaničara koji će moći i znati promijeniti brtvu glave ("dihtung", kako se to kaže u narodu). To je zahtjevan i odgovoran posao, koji iziskuje znanje, iskustvo i alat. Ako ne posjedujete sve tri navedene stavke, bolje je ne tražiti vraga.
Popravak nije jeftin kad plaćate mehaničara, ali je puno skuplji ako sami radite i u radu nešto pogriješite. No, nije na odmet znati neke stvari oko takvog posla, ako ništa drugo, da pred mehaničarom ne ispadnete totalna neznalica.
Brtva glave ima odgovoran zadatak da, kako joj sam naziv govori, na relativno malom prostoru brtvi prostor između vrhova pojedinih cilindara, prolaz ulja za podmazivanje i rashladne tekućine. I sve to tamo gdje su tlakovi i temperature u motoru najviši. To je dovoljan razlog da brtva bude kvalitetna i kvalitetno montirana. Današnje brtve uglavnom ne zahtijevaju dodatno zatezanje nakon montaže i prijeđenih oko tisuću kilometara, zbog kvalitetnijeg materijala od kojeg su izrađene.
Osim kvalitete brtvi, promijenio se i način stezanja, pa se skoro sve brtve stežu u više faza, po točno utvrđenim momentima i kutovima zatezanja. Stvar je malo kompliciranija za mehaničara, ali vlasnika oslobađa ponovnog dolaska radi dodatnog pritezanja. Svaki proizvođač preporuča da se uz zamjenu brtve promijene i zatezni vijci, koji vremenom gube mehanička svojstva, pa se istegnu. S takvima nije moguće pravilno pritegnuti brtvu, a postoji i mogućnost njihovog pucanja. U zavisnosti od uzroka kvara, propuštanja ili pregrijavanja, glavu motora, tj. njezinu donju bazu često treba izbrusiti, odnosno izravnati. To se vrši na posebnom stroju u specijaliziranim radionama. Kad je glava motora već demontirana, šteta bi bila ne pristupiti njezinom uređenju, ako imate problema s potrošnjom ulja u motoru ili neravnomjernim radom i prije pojave kvara na brtvi.
U prvom slučaju treba promijeniti brtvene gumice na ventilima, ako uzrok potrošnje ne leži u već "potrošenom" motoru, a u drugom postoji mogućnost početka pregaranja nekog ventila. Jeftinije će biti to učiniti istovremeno, jer će troškovi naknadnog popravka biti puno veći. Tada ćete morati opet zamijeniti brtvu glave, iako će ona biti ispravna, ali pravilo službe nalaže da se nakon svake demontaže glave motora obavezno zamjeni brtva, jer stara više ne bi ispravno "ležala", a i zatezanje ne bi bilo kvalitetno.
Koji su simptomi koji upućuju na zamjenu brtve?
Tu su svakako propuštanje rashladne tekućine iz motora, gubljenje ulja na spoju s blokom, ali je najčešći pregorijevanje između otvora cilindara ili prolaznih kanala podmazivanja ili hlađenja. U tim slučajevima lako je ustanoviti gdje je brtva "probila". Ima li motor neravnomjeran rad na leru, slabo vuče i prekida, vjerojatno je došlo do probijanja između dva susjedna cilindra. Kako su sada "spojeni", kompresija se probija iz jednoga u drugi i u potrebnom momentu nije dovoljna ni u jednom ni u drugom. Nađete li, prilikom kontrole nivoa ulja, da je isti povišen i da ulje ima boju bijele kave, brtva je oštećena na mjestu koje dijeli prolaz ulja i vode. Ako nivo vode ili tekućine za hlađenje svakodnevno pada, a na ispuhu se pojavljuje bijeli dim, koji se pojačava, što je motor više topao, voda uz brtvu ulazi u cilindar, gdje na visokoj temperaturi sagorijeva i u obliku vodene pare napušta motor. Ako je u pitanju dizel motor, a vi ste uporno vozili i dalje, uz obavezno brušenje glave motora, koja će biti iskrivljena, potrebno je montirati deblju brtvu, onoliko koliko je glava izbrušena. Ponekad se motor pregrijava, a teško je ustanoviti uzrok. Nakon što se kontroliraju ili zamijene elementi hlađenja motora, a problem nije riješen, sumnja pada na brtvu. Pojavljuju li se mjehurići u posudici hlađenja ili hladnjaku, to je gotovo siguran znak da je ista za zamjenu. To bi značilo da kompresija iz cilindara ulazi u vodu i tako je dodatno zagrijava.
Ako još uvijek niste sigurni, a ne troši vam se novac za skidanje glave, tek da se uvjerite, u servisima imaju uređaj na bazi specijalnih tekućina koje nepogrešivo detektiraju prisutnost plinova sagorijevanja u vodi. Ako tekućina promijeni boju, dileme nema, glava mora dolje!