Veliki i prazni kombiji prava su opasnost pri bočnom vjetru. Njihove velike bočne površine su kao jedra jedrilice koju pogoni vjetar. Ali, more je široko, a cesta ima svoje zakonitosti


Iako je za današnju temu možda malo prekasno, jer je orkanska bura otpuhala i polomila ono što je mislila, vremenske prilike nas često znaju iznenaditi. Malo je tome kriva priroda, koja mora svoje odraditi, a malo i čovjek, koji je napretkom tehnologije i povećanim zagađenjem tu istu prirodu zbunio, pa se događaju vremenski fenomeni koji nekad nisu bili ni zamislivi.

Osim snijega, leda i mokrog kolnika, probleme u vožnji može stvarati i jak vjetar. Mi se nalazimo na području gdje bura zna pokazati svu svoju jačinu (čemu smo mogli posvjedočiti i proteklog mjeseca)  i prouzročiti probleme. Stariji kažu da se rađa u Senju, caruje u Rijeci, a piruje u Trstu...

Jeste li razmišljali ove nadolazeće proljetne dane provesti na nekom otoku? Jedva čekate par dana odmora od punice, a na radiju odjednom loše prognoze. Očekuju se jaki udari bure. Sve lađe su vam potonule. Ali, pogled na punicu vam otkriva rješenje! Onako debeljuškasta, makar nije predviđena, dobro bi došla za putovanje! Njezinom kilažom prkosila bi buri i vi biste sigurno stigli na odredište. Pa birajte! Radije ćete izabrati to, nego da u Dnevniku prikažu vaš auto s kotačima u zraku.

I doista, ponekad se skretanje vozila van puta, gdje nažalost, više nema svjedoka, teško može objasniti, ali su stručnjaci njemačkog Autokluba istraživanjima došli do zaključka da je za neki postotak ipak kriv samo nalet jakog bočnog vjetra. U tu svrhu vršili su ispitivanja gdje su razne tipove automobila podvrgnuli takvim naletima, koje su simulirali ogromnim ventilatorima. Tu se radi o dva vjetra: onom koji auto stvara svojom vožnjom i samog bočnog vjetra. To bi značilo da vozilo, kod ekstremnih slučajeva, ima tendenciju vožnje ukoso, koju stalno treba korigirati.

Od najveće važnosti je raspored mjenjača i motora, tj. njihov smještaj i veličina bočne površine vozila. Što je težište vozila niže, naravno, teže ga je prevrnuti, pa se tako nizozemski mali elektromobil, zbog velike težine akumulatora, koji su smješteni na podu kabine, pod nikakvim uvjetima ne može prevrnuti. Veliki i prazni kombiji prava su opasnost pri bočnom vjetru. Njihove velike bočne površine su kao jedra jedrilice koju pogoni vjetar. Ali, more je široko, a cesta ima svoje zakonitosti.

Interesantno je da su navedene testove najbolje prošli manji automobili, u klasi Punta. Njihovo "otpuhivanje" s pravca, pri brzini vožnje sto na sat i brzini bočnog vjetra osamdeset na sat bilo je, bez da vozač vrši korekciju pravca, dva metra bez putnika i tri metra s opterećenjem. Dakle, tu punica ipak ostaje doma, jer bi s njom vožnja bila još opasnija. Kakav dobar izgovor!

Najgore je na testu prošla dobra stara Buba. Nju je otpuhalo sedam metara neopterećenu i šest opterećenu. Tu je stvar i u aerodinamičnosti, dakle, lakoći prolaza vozilom kroz zrak bez suvišnih otpora. Ako bi obično jaje, koje nema nikakvih isturenih elemenata niti oštrih rubova uzeli kao primjer aerodinamičnog tijela, onda ispada da je Buba aerodinamična kao zgrada Zagrebačke katedrale.

Što vozač može poduzeti da se problem bočnog vjetra smanji? Prvo  - ne stavljati krovne nosače, niti išta na njih. Brzina obavezno mora biti smanjena i prilagođena, jer, ako imate baš takvu nesreću da ste većom brzinom naletjeli na neravninu, pa je baš u času kad se auto izdigao zapuhao bočni vjetar, vozilo gubi idealni dodir s podlogom, a onda vjetru nije problem izbaciti ga s ceste. Vezano s time, da ne bi došlo do nekontroliranog ljuljanja, gume moraju biti propisno napuhane, a amortizeri ispravni. Mostovi, planinski prijevoji, rubovi šume i gola obala naročito su mjesta gdje se možete naći u nezgodnoj situaciji. Ukoliko je cesta slobodna iz suprotnog pravca, vozite čim više prema sredini, pa ako zatreba, bit će više mjesta za korekciju pravca. Volan držite čvrsto, ali nemojte raditi nagle pokrete, naročito ako je cesta zaleđena. Ne nabijajte se prema vozilu ispred, nego držite čim veće rastojanje. Ako primijetite da se vozač ispred teško snalazi i auto mu krivuda, još se više odmaknite od njega. Eh, da vam je bar punica u tom automobilu...