Iako današnja tema spada na zadnje strane Burze gdje su kiropraktičari doktori i drugi medicinski znalci, ukrast ćemo im područje njihovog djelovanja, i reći nekoliko riječi o načinima kako ostati u dobroj kondiciji i za vrijeme vožnje. Naravno da smo se poslužili literaturom koja o tome govori, s naglaskom na vozače, Ako se nešto spomenutim kolumnistima ne bude svidjelo, nadam se da neće oni početi pisati o automobilima. Pa počnimo: odmornost u vožnji zavisi o više faktora: položaja za volanom, ispravnosti ovjesa, kvalitetom cesta, oblikom sjedala i povremenim zaustavljanjem, naročito na dužim relacijama. O pravilnom sjedenju pred malo smo pisali, na kvalitetu ceste ne možemo uticati, sjedala su kakva jesu, pa jedino što ostaje je da se malo razgibamo prilikom zaustavljanja. Ne treba naglašavati od kakve je važnosti biti svjež i koncentriran u vožnji. Refleksi su daleko brži, manja je nervoza, a i krv kvalitetnije protiče tijelom. I jedna sekundica reakcije na kočnicu ili volan prije, može značiti spas života. Ima dosta vozača koji sebe smatraju svemogućim, pa kažu da mogu prevaliti neku dugu relaciju bez zaustavljanja. I mogu, ali kad bi im netko izmjerio reakcije na početku i na kraju putovanja, dobro bi se zamislili. Ili kad im glava od sna poćne padati u vožnji, ali je samo desetak kilometara do cilja, pa tko bi se sad zaustavljao, kad je cilj blizu. A znalac je zbog takvog razmišljanja, sto metara od vlastite kuće izletio i poginuo! Ne daj bože da u žilama protiče i alkohol. Stvar je zaključena. Zato se preporučuje u dužim relacijama zaustaviti svakih dvjesto kilometara i potrošiti pet minuta za okrepljenje, ne želučano, nego tjelesno, kroz pokrete. Istraživanja su pokazala da je najbolja stanka razgibavanje. Navedena kilometraža nije ista za svaki automobil. Za Yuge, stare Golfove i Četvorke je to i prije, a za automobile u kojima čak za vrijeme vožnje može uključiti masažu, kasnije. No, sada pišemo za one prve, a za one druge ćemo kada Burza bude izlazila s pozlaćenom prvom stranicom. Dakle gimnastikom se odstranjuje ukrućenost i napetost mišića. Ako oni mlađi poslije vožnje misle nešto raditi u dvoje, nedaj Bože gimnastike, zbog navedenog! Uozbiljimo se: vrat, ramena i leđa ponovno postaju elastični, ali se prije svega mozak opskrbljuje kisikom, što je najvažnije da ne dođe do pretjeranog zamaranja. Važno je samo da prilikom naše gimnastike ne parkiramo auto na prometnici, nego da zaustavimo negdje sa strane, gdje nećemo nikome smetati. Evo vježbi: l trgnite naizmjenično jedno pa drugo koljeno što bliže grudima i zamahnite istovremeno što više rukama prema gore. I tako se cijelo tijelo giba l oslonite ruke na struk i njišite kukovima u što širem luku, pri tome zadržavajući ramena na istom mjestu. Prisjetite se orijentalnih igračica, a ako je vozač žena, pa kod navedene vježbe čuje škripu kočnica ili sirene jurećih automobila, ili je preblizu ceste ili se previše uživila u vježbu. l ako ste za volanom i čekate u koloni koja se lagano pomiče, a ne možete izaći iz automobila, bolove u predjelu vrata otklonite tako što ćete po tri puta zavrtiti vratom u jednom i tri u drugom smjeru. Oči moraju biti otvorene jer bi se mogla pojaviti vrtoglavica. l grčevi u mišićima ramena i leđa oslonite tako što ćete podići ruke sa volana, zabaciti ih nazad, a lopatice skupiti što je više moguće. To nemojte nikako činiti u vožnji da ne bi prošli kao Dudek kad je vozeći se biciklom oko Regičine kuće prošao prvi krug i rekao Regici: vidi bez nogu. Drugi krug: vidi, bez ruku. Treći krug: vidi bez zubi! l pravilno disanje je osnova svih tehnika opuštanja. Duboko udahnite i zadržite dah deset sekundi i za to vrijeme stavite ruke na želučane mišiće i pritisnite. Ne zaboravite izdahnuti! l ako je velika kolona koja stoji, a vi nervozni, riješite vašu nervozu tako što ćete pokušati pogurati zakočen auto. Nakon takvog napora dobro potresite cijelo tijelo, naročito ruke. Ako vam se netko bude smijao, sjetite se da Japanci kao jedan od najrazvijenijih naroda, koriste slike šefova koje postave u posebne prostorije i za vrijeme marende ih gađaju raznim predmetima, da bi smanjili stres. Šteta što nema m šefa, ali mi se čini da je moj mehaničar danas uzeo previše pomidora za marendu.