24.09.2003.
Klimave noge
Iako smo skloni odmah optužiti amortizere čim nešto počinje lupati u predjelu kotača ili prednjeg ili zadnjeg ovjesa, to nije uvijek slučaj. U sklopu oba ovjesa, nalaze se elementi koji također, nakon svoje istrošenosti ili neispravnosti mogu prouzročiti buku ili lupanje. To seže od laganog škripanja, koje nije pitanje života ili smrti, do sasvim ozbiljnih lupanja i udaranja, koje je baš to! Ako vam se to događa, a niste vični problematici automobila, nemojte baš svih slušati, jer ima i puno onih koji se "razumiju"i sve znaju, ali kad treba njihov auto stručnu dijagnozu, uvijek potraže pomoć mehaničara.
Od takvih treba bježati, naročito ako vam se još ponude da će vam popraviti auto za male pare. Čast svima onima koji rade na crno, i koji će korektno riješiti vaš problem, no u općoj besparici, ljudi se hvataju svega i svačega, pa se često događa da nakon "jeftinog" popravka, platite još jedan, koji ne bi bio tako skup da nije bilo prije toga onog jeftinog. U sklopu ovjesa, osim amortizera, još postoje vilice sa dosjednim gumicama, jabučice vilica, pa ako u to ubrojimo i upravljački mehanizam, i spone, kutiju volana itd. Sve to može lupati. Na kanalu ili podvlačenjem ispod automobila sa osiguranjem, da nam ne padne na glavu, moguće je ustanoviti kvar svih navedenih elemenata poslije amortizera u smislu lupanja, čiji je uzrok povećana zračnost. Energičnim kratkim i oštrim zakretanjem kotača lijevo-desno, dok je slobodan, u zraku ili naizmjeničnim potezanjem gore-dolje, moguće je doći do mjesta neispravnosti, jer će se na tom mjestu pojaviti udarci u ritmu našeg djelovanja na kotač. Isto tako taj dio ovjesa, mjenjat će svoj položaj nekoliko milimetara od fiksne pozicije. Takvim ispitivanjem, kvar na amortizeru primjetit ćete samo ako se radi o istrošenosti gornjeg ležaja. No, amortizer može biti neispravan iako ne lupa, tj. vašom normalnom vožnjom dobrim cestama, ne dolazi u poziciju da se "javi". U krivu ste ako mislite da vam je auto u zadnje vrijeme bolji jer je jako mekan i u njemu se vozite kao u barki. To je siguran znak da su amortizeri rekli svoje. Možda će vam se činiti da to i nije neki kvar u smislu sigurnosti, ali ste još jedamput u krivu! Amortizer je ugrađen u automobil kako bi spriječio pretjerano ljuljanje opruga, na kojima karoserija "radi", a koje moraju tu biti, radi udobnosti vožnje. Kad amortizera ne bi bilo, ulaskom u zavoj ili naglim mjenjanjem pravca automobila i njegovim ispravljanjem, auto bi se teško doveo u ravnu putanju, jer bi se stalno ljuljao lijevo - desno. Isto tako prilikom kočenja i poniranja prednjeg dijela vozila, kad sva težina padne na prednji kraj, taj dio bi poskakivao gore dolje, naročito nailaskom na neravnine, i gubio kontakt s podlogom što bi povećalo zaustavni put. Naravno da se gubljenjem efikasnosti amortizera, auto sve više približava opisanom. Takav amortizer, sigurno će lupati, naročito kod oštrije vožnje i prelaskom nekoliko uzastopno povezanih neravnina ili ležećih policajaca. U tim momentima, osim što vaši amortizeri sve više umiru, u smrt za sobom povlače i ostale dijelove ovjesa, koji su možda još u dobrom stanju, jer se sve vibracije i udarci, koji bi trebali biti amortizirani, prenose na ostale elemente ovjesa, koji teško podnose takve šokove. Ako su vaši amortizeri više od pedeset tisuća kilometara radili svoj posao, znajte da su već umorni i da im je vrijeme za penziju. No, znaju oni potrajati i više, naročito ako su kvalitetene marke ( što baš uvijek i nije tako ). Čini li vam se da s njima ipak nešto nije u redu, učinite sami pregled i test. Kad pogledate ispod vozila ili okrenete prednje kotače, i najmanji trag ulja koji curi po amortizeru, bit će znak da taj amortizer treba zamjenu. Ali ne samo taj, nego i susjeda na istoj osovini, dakle i lijevi i desni. Zamjena samo jednoga, dodatno bi zakomplicirala vožnju, jer se obje strane ne bi isto ponašale. Amortizeri ne moraju ni puštati da bi bili loši. Zaljuljajte posebno svaki kut automobila, pazeći da ne napravite udubljenje na blatobranima. Ako nakon vašeg zaljuljavanja auto nastavi ljuljanje ili ako osjetite da na nekom kutu lakše pritišćete prema dolje, tj. nema otpora, taj amortizer je za zamjenu. Ako vam se ne sviđa takav "partizanski" način provjere, u jednom od nekoliko servisa, koji se bave samo amortizerima, kompjuterski možete dobiti točan postotak njegove ispravnosti, tj. efikasnosti. Iako mehaničari često sugeriraju zamjenu, naročito prije tehničkog pregleda, događa se da vozilo i s dosta lošim amortizerima "prođe", pa još ispadne da si mehaničar traži dodatni posao ili je neznalica, umjesto da mu se zahvali što je vozilo temeljito pregledao. Dakle, loši amortizeri na automobilu su kao slaba koljena na starijem čovjeku. Ako učini jedan krivi korak, a koljena su slaba, teško se zadrži na nogama. U velikoj ponudi od jeftinijih, repariranih do sportskih, sigurno ćete pronaći model koji paše vašem automobilu i džepu!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani