Potrošenost klipa, cilindra ili karika razlozi su za naša financijska strahovanja, jer njihova zamjena zahtijeva otvaranje motora. Pojavi li se povećana potrošnja ulja, slabija vuča ili neugodno lupanje u unutrašnjosti, vjerojatno će biti uzrok nešto od navedenog
Kao što je motor srce svakog automobila, tako su dijelovi iz naslova srce svakog motora. Pa, zavirimo malo u unutrašnjost. Tamo se događaju stvari koje mi ne vidimo, a koje omogućuju da se auto kreće. Dobri stari Otto, po kome su motori s unutrašnjim sagorijevanjem i dobili ime, još je pred sto godina izmislio takvu konstrukciju i dosad ga još nitko nije nadmašio, iako se svako toliko javlja nešto novo, ali sve završava samo velikom senzacijom, a onda ništa.
Cilindar je, dakle, radni prostor u kojem se gore-dolje kreće klip. Eksplozije benzina ili dizela klip stalno udaraju po čelu kad je u gornjem položaju i guraju ga prema dolje. Klip je tvrdoglav pa se stalno vraća u gornji položaj, gdje opet dobije po glavi, i tako u nedogled. Stručno rečeno, klip tada pretvara tlak izgaranja u mehanički rad. Otto ga je preko klipnjače povezao na radilicu, a poslije toga nije problem tu vrtnju preko mjenjača dovesti do kotača i auto se pokreće. Epur si muove - ipak se okreće, ponovio je Otto Galileovu izjavu i otišao u povijest.
Dok se mi lagodno vozimo u našim limenim kutijama, u unutrašnjosti motora događaju se procesi koji se strelovito izmjenjuju, ali se uvijek ponavljaju. Najprije klip uvuče smjesu goriva i zraka, pa kažemo da je to usisavanje, zatim je stlači na visoki tlak uz veliku temperaturu, to se zove kompresija, onda se smjesa pali (ako je benzinski motor, svjećica baca iskru), što nazivamo ekspanzija, a u zadnjem taktu ispuhavanja, sve što je sagorjelo i nije više iskoristivo, izbacuje se iz cilindra kroz ispuh u atmosferu. Jednostavno, zar ne? Ako smo vozili na srednjem gasu, na svom životnom kretanju gore-dolje, klip je u jednoj sekundi prelazio oko petnaest metara.
No, on ima još jedan bitan zadatak, a taj je da cijeli navedeni proces zadrži u prostoru cilindra, iz razloga da kompresija ne bi pobjegla u karter, ali i zato da ulje ne bi prodrlo u kompresioni prostor. Zato su mu na njegove obodne strane dodani klipni prstenovi ili, kako mi to u narodu zovemo, karike.
Potrošenost klipa, cilindra ili karika razlozi su za naša financijska strahovanja, jer njihova zamjena zahtijeva otvaranje motora. Pojavi li se povećana potrošnja ulja, slabija vuča ili neugodno lupanje u unutrašnjosti, vjerojatno će biti uzrok nešto od navedenog. Imate li sreće, možda će zamjena karika biti dostatna, jer tada ne treba demontirati cijeli motor, nego se popravak može obaviti ambulantno. No, ako vaš mehaničar ne grize nokte, pa prilikom demontaže glave motora i kontrole cilindra, naročito na njegovom vrhu, zagrebe o rub, oči će mu zasjajiti, jer je potrebno ono najgore po vlasnika - generalni popravak motora. To uvijek odnese veću količinu novaca, jer prava generalka, na koju će majstor dati garanciju, zahtijeva dodatnu zamjenu ostalih dijelova. Postoji varijanta zamjene motora nekim polovnim, ali to je uvijek mačak u vreći, jer, iako se kompresija može ispitati dok motor nije ugrađen, nitko ne može ustanoviti potrošnju ulja bez prijeđenih barem tisuću kilometara. Onaj koji vam ga je prodao, sigurno će reći da nije trošio ulje. Ako se ispostavi da je motor loš, javlja se problem oko troškova ponovne demontaže, jer, ako vam taj motor nije prodao mehaničar koji ga je ugrađivao, naravno da će naplatiti svoj ponovni rad.
Slične situacije treba očekivati prilikom obaveze ekološkog testa, jer će njegovi negativni rezultati možda podrazumijevati popravke. Razlog gornjih kvarova je povećanje zazora između klipa i cilindra. Tvornički zazor mora postojati, jer bi zagrijavanjem motora došlo do zaribavanja. Pregrijavanje motora, upotreba neadekvatnog ulja ili njegova neredovita zamjena mogu biti uzrok prijevremenog trošenja klipa i cilindra.
Razlikujemo dvije vrste cilindara: mokre i suhe. Suhi su uprešani u blok motora, a mokri ne. Mokre još zovemo košuljica. Zovu se tako jer su njihove vanjske stijenke u direktnom dodiru s tekućinom za hlađenje. Suhe imaju mogućnost brušenja, tj. širenja njihovog promjera koji se mjeri u desetinkama milimetra, pa se u tako proširene postavljaju novi klipovi, naravno, širi za vrijednost brušenja. Mokre se kupuju samo u standardnoj dimenziji, obično u kompletu s klipom. Ako ste jedan od sretnika koji je u ovom tekstu našao svoj problem, stavite na stranu svaki mjesec koju kunu ili šaljite kupone tamo gdje se izvlače automobili.