Kod Fiatovih mjenjača najčešće strada prednji ležaj piramide na zvonu. Njega je, nakon skidanja mjenjača, moguće zamijeniti bez otvaranja kompletnog mjenjača, ako nisu ispale kuglice po unutrašnjosti


Baš kad smo mislili završiti mini seriju o zujanjima u motoru, mailom se javio čitatelj kome isto nešto zuji, ali on misli da zvuk dolazi iz mjenjača.

Od silnih zujanja nabrojanih u prošlim brojevima, pa dodatno još i ovih iz današnje teme, prosječan vozač će se zabrinuti i pomisliti kako i njega čeka barem jedno zujanje. Naravno da to tako ne mora biti, ali, jednostavno, da nema svih tih ležajeva i osovina, auto ne bi mogao funkcionirati.

Dakle, što muči našeg čitatelja iz uvoda? On je vlasnik novijeg Punta. Bezuspješno pokušava ući u trag nekom zujanju koje dolazi iz područja mjenjača. Iako je tehnologija proizvodnje svih dijelova automobila znatno napredovala, pa se proizvođači usuđuju davati dugotrajne garancije od dvije, pa čak do pet godina, od sto, pa i više tisuća kilometara, uvijek će biti nekih komponenti s kojima će novi modeli imati problema.

Ne jednom pročitali smo u novinama kako proizvođači pozivaju desetke tisuća vlasnika, koji su kupili automobile iz određene serije, gdje su naknadno ustanovljene nepravilnosti, da se jave u ovlaštene servise, gdje će im greška biti otklonjena o trošku tvornice.

U pravilu se radi o greškama na sigurnosnim dijelovima automobila. Takvi troškovi su zaista veliki, pa kad bi se pozivalo za sve greške, pojedine tvornice bi bankrotirale.

Fiatovi mjenjači nikad nisu bili "biser" tih automobila, no, prije nego se pristupi demontaži i rastavljanju mjenjača, treba biti sto posto siguran da je riječ o zujanju, a ne nekoj pritajenoj vibraciji, na što naš čitatelj također sumnja, kao i mehaničari koji su pregledavali vozilo.

Ponekad je zaista teško "od prve" konstatirati o čemu se radi, jer, ako netko kaže da treba otvarati mjenjač, iza toga treba i stajati. Samo, što ako se nakon velikog posla i ugrađenih dijelova, problem ne riješi? Tu odgovor ima moj djelatnik Mate, koji kratko kaže:  "Da je mehaničar biti lako, mehaničar bi bio svako".

Dakle, pustimo skidanje i popravak za kraj priče i najprije provjerimo situaciju svega oko mjenjača. Šumovi su opisani kao zvuk mlinca za kavu, a najintenzivniji su oko 3.000 okretaja i prilikom promjene brzine iz više u nižu, ali i na praznom hodu motora, vjerojatno kod otpuštene pedale spojke. I za ljubav i za otkrivanje takvog kvara potrebno je dvoje. Ako je zvuk najjači kod navedenih okretaja, pomoćnik neka u kabini drži pritisnutu pedalu gasa na tim okretajima i neka pozorno sluša eventualne promjene u zvuku. Za takvo ispitivanje bit će neophodan kanal, jer nije baš uputno ležati ispod dok motor radi. Najprije obratite pažnju na vibracije. Svaki lim ili plastika koja je blizu, kao i sajla ili cjevčica, mogu biti uzrok problema. Prilikom rada pazite na ruke i prste kad budete dirali navedene dijelove, pokušavajući im malo promijeniti položaj. Uspijete li tako naći "krivca" zujanja, vaš pomoćnik iz kabine odmah će vam javiti da auto normalno radi. Kad ste već ispod auta, bacite uho i na katalizator. Odvajanje ili pucanje saća u unutrašnjosti također uzrokuje pojačanu vibraciju. Treba napomenuti da se pojedini zvukovi doista teško otkriju, jer se prenose po cijeloj kabini, pa uho može i prevariti.

Ako smo eliminirali svaku mogućnost da je uzrok problema  vibracija, nažalost, ostaje samo unutrašnjost mjenjača, gdje se vrti mnoštvo dijelova i gdje mnogi mogu biti uzrokom neispravnosti. Kod Fiatovih mjenjača najčešće strada prednji ležaj piramide na zvonu. Njega je, nakon skidanja mjenjača, moguće zamijeniti bez otvaranja kompletnog mjenjača, ako nisu ispale kuglice po unutrašnjosti. U oba slučaja potrebni su znanje, iskustvo i specijalni alat. Navedeni ležaj i svi dijelovi mjenjača koji se vrte mogu biti uzrokom zujanja ako se isto javlja kod otpuštene pedale kvačila. Pritiskom na pedalu, oni se prestaju vrtjeti, pa, ako se zujanje nastavi, uzrok treba tražiti negdje drugdje. O količini ulja u mjenjaču ništa nismo rekli, jer se to provjerava "pod jedan".

Iako ste možda došli do zaključka da će mjenjač ipak trebati popravljati, a zujanje još nije nepodnošljivo, pokušajte zadnju pomoć, a to je ulijevanje kvalitetnog aditiva za mjenjač. On nije čarobni štapić, ali smo se u nekoliko navrata uvjerili u njegovu efikasnost.

U slučaju našeg Punta iz ove priče, koji je pod garancijom, ne treba poduzeti ništa konkretno mimo ovlaštenih servisa. Važno je evidentirati kvar, kako se nešto ozbiljnije ne bi dogodilo kad garancija prođe, ako se kvar ne riješi u tom roku. Na našem području djeluju ozbiljne i kvalitetne Fiatove auto-kuće, pa sam siguran da će njihove stručne službe, na obostrano zadovoljstvo, uspješno problem privesti kraju.