Odabir, a time i planiranje poslovnog prostora ovisi o vrsti djelatnosti kojom ćete se baviti.
Iz iskustva znam da mnogi misle da njihov obrt ili poduzeće mora imati poslovni prostor, pa želim odmah otkloniti tu prepreku u vašim razmišljanjima.
Ne miješajte adresu sjedišta i poslovnog prostora.
I dok će neki iz poreznih razloga iznajmiti poslovnu adresu, ovdje ću pokušati pomoći početnicima oko planiranja pravog poslovnog prostora.
Predlažem da na samom početku na papiru opišete stvarne zahtjeve prostora u kojem ćete obavljati svoju djelatnost. Dalje, uzmite u obzir je li za vašu djelatnost dodatno neki propis odredio uvjete prostora. Na primjer, poznato je da je svaka proizvodnja hrane visoko regulirana. Trgovine također imaju svoje uvjete. Međutim, čitav niz graditeljskih usluga je, naravno, moguće obavljati bez uvjeta ikakvog poslovnog prostora. Slično je i sa nizom servisnih djelatnosti. Naravno, vi sami možete planirati raditi u nekom poslovnom prostoru i za takve djelatnosti.
Koliko je dobra pozicija poslovnog prostora važna za vašu konkretnu djelatnost, procijenite sami. Ako ju nećete osigurati, tada isplanirajte neki drugi učinkoviti način povezivanja vašeg prostora sa vašim kupcima.
Ukoliko kupci u prostor neće uopće zalaziti, tada dobro promislite kako ćete vi sami ili vaša roba ili proizvodi iz njega izlaziti. Poduzetničke zone su zanimljive lokacije upravo iz razloga što obično imaju dobro riješenu infrastrukturu, jer su od strane lokalnih samouprava formirane upravo za poduzetničke svrhe.
S druge strane, razne intelektualne usluge moguće je pružati i iz svog doma, Ipak, moj je savjet da radni prostor na neki način odvojite od životnog, prvenstveno zbog mira, koncentracije i lakšeg odvajanja vremena. Koliko god se višezadaćnost činila savršenom, kad tad se obije o glavu onome tko se baš na taj način preoptereti.
Kao knjigovođa mogu još preporučiti da ne zaboravite osigurati telefonske i internetske linije, bilo uvođenjem nove linije ili ustupanjem postojeće, privatne. U rashode svojeg poduzetništva ćete moći pribrojiti samo one troškove za koje imate račun koji glasi upravo na poduzeće ili obrt, pa se na vrijeme pobrinite za to.
Planirate li poslovati po terenu, i koristiti se vozilom kao radionom, tj. spremištem alata, nije na odmet dobro promisliti načine osiguranja od krađe, a još više zaštite opreme i osoba.
Za poslovni prostor možete koristiti svoju ili tuđu nekretninu. Podsjećam na razlike između fizičke i pravne osobe, o kojima sam pisala u ranijim tekstovima, i da ne zaboravite da vaše poduzeće niste vi sami, te da je potreban neki pravni dokument kojim će nekretnina koja je vaše osobno vlasništvo biti stavljena na raspolaganje vašem poduzeću. S druge strane, ako ćete vi osobno svojem poduzeću poslovni prostor iznajmiti, ne smetnite s uma vašu osobnu obavezu da o tome obavijestite poreznu upravu i na prihod platite porez.
Iznos zakupnine i ostalih troškova vezanih uz poslovni prostor (režije) izračunajte na mjesečnoj ili godišnjoj osnovi, i svakako ih sučelite sa prihodima koje očekujete, jer vaše poslovanje bi trebalo biti isplativo.
Upravo je to glavni savjet ovog članka: promislite i isplanirajte sve troškove koji vas čekaju, jer vaš posao treba financirati vas, a ne vi njega. Prečesto u praksi gledam suprotne primjedbe!