Ljeto nam je pred vratima i samo što nisu stigle nesnosne vrućine, kada ćemo tražiti osvježenje na svakom koraku, i zbaciti svu suvišnu odjeću sa sebe. Moji dečki iz ulice kažu da to jedva i čekaju, jer će tek sad vidjeti koji su najbolji komadi u susjedstvu. I dok će mlađi uživati, stariji puhati i priželjkivati povratak hladnijeg vremena, konjima iz motora naših automobila, bit će najteže. Vozači će ih i dalje tjerati bez obzira na visoke temperature. Naravno da je sistem hlađenja motora prilagođen svim vremenskim prilikama, i da će, pod uvjetom da su svi njegovi sastavni dijelovi potpuno ispravni, normalno raditi, ali treba znati da će svi oni biti puno opetrećeniji nego u "običnim" uvjetima. To bi značilo da će zajednički raditi na tome da se motoru ne podigne temperatura iznad dozvoljene, no termoprekidač će se puno više uključivati, ventilator isto tako, termostat će biti više otvoren, hladnjak motora često više zagrijavan u kolonama itd. pa će svi skupa biti više podložni kvarovima. Bit će dosta da samo jedan dio u sistemu otkaže, pa da se ispod poklopca motora pojavi bijeli dim. Oni koji imaju na instrument tabli kazaljku temperature vode, na vrijeme će biti obavješteni da se nešto nepredviđeno događa u motoru, jer će se kazaljka početi dizati iznad uobičajenog položaja, u odnosu na onaj kada sve funkcionira kako treba. Oni drugi, koji umjesto instrumenta imaju samo crvenu kontrolnu lampicu, obično saznaju kad je već prekasno, jer se ona upali kad je već skoro voda zakuhala.. U obje prilike, treba odmah potražiti prvo slobodno mjesto i zaustaviti vozilo. Iako kod današnjih, naročito novijh automobila, nećete moći puno napraviti, dobro je barem koliko toliko detektirati kvar, barem u smislu ispravnosti okretanja ventilatora. Zvuk njegovog rada dobro se čuje, ali nemojte, slušajući, glavu baš zabadati u motor, da slučajno iz posude ne izleti vreli mlaz pregrijane vode, vama ravno u lice. Potom odmah ugasite motor i pokušajte smireno razmišljati, otprilike ovako: da li je bilo dovoljno vode, tj. tekućine za hlađenje u sistemu? Ako nije ili je negdje iscurila, ventilator se ni ne može ukopčati, jer je toplina vode ta, na koju reagira termoprekidač, i spoji u sebi kontakt, koji ukopča ventilator. Dakle, ako nema vode ili je puno nedostaje nema osnove da počinje pokretanje ventilatora, koji će ohladiti ćelije hladnjaka, a s time i vodu , koja tuda prolazi. Ako je tome tako, pričekajte da se motor ohladi i dolijte vodu, naravno, ako je imate, što bi bio dobar savjet da u predstojećim mjesecima, naročito kad krećete na put, u bunkeru imate par litara vode. Ako, daj Bože, ne bude trebala motoru, možda će dobro doći za vaše osvježenje, kad vas uhvati san u vožnji. Druga je važna stvar da li je do pregrijavanja došlo tijekom "slobodne" vožnje, kad ispred vas nije bilo drugih vozila ili kad ste lagano vozili u koloni ili uzbrdo. Iz toga lako možemo zaključiti da je u prvom slučaju daljnja vožnja onemogućena, jer bi to značilo da je, osim mogućeg iznenadnog propuštanja vode iz sistema, došlo do kvara termostata ili probijanja brtve glave motora. U motoru tada, ili više ne postoji cirkulacija vode, ili se voda dodatno pregrijava od vrelih ispušnih plinova, koji probijaju u nju iz kompresionog prostora. U slučaju pregrijavanja u koloni ili uzbrdo, velika je vjerojatnost da "samo" ne ukopčava ventilator hlađenja. Kod ovakvog kvara moguće je nastaviti daljnju vožnju, ali treba ispoštovati nekoliko uvjeta. Kao prvo, u motoru treba biti dovoljna količina vode, tj. treba je nadoliti ako je izašla iz posude. Treba izbjegavati gužve i kolone i tako omogućiti da prednji dio vozila dobiva hlađenje hladnjaka od strujanja zraka. Morate li negdje stati, obavezno ugasite motor. Sve ono što je u ovim slučajevima izbjegnuto, inače je zadatak ventilatora, koji nasuprot tome, uopće ne radi kad je motor dovoljno hlađen u otvorenoj vožnji. Naravno da vam sve vrijeme vožnje pod takvim uvjetima, jedno oko mora biti na kazaljki temperature vode, ako je vaš auto ima. Najvažnije je da kod eventualnog pregrijavanja ne činite nesmotrene poteze, poput naglog otvaranja čepa posude ili hladnjaka dok je voda pakleno vruća. Ne bi vjerovali, ali tako pregrijana voda može izazvati najgore opekline, sve do takvog oštećenja kože da je potrebna transplantacija. Zato prije panike i brzopletosti, pamet u glavu, a mogućnost privremenih popravaka pročitajte u slijedećem broju!