19.12.2002.
Poledica
U primorskim krajevima, naročito uz more zaleđena cesta nije česta pojava, pa su se neki dan mnogi vozači našli na mukama kako svoj auto pokrenuti s mjesta. Nije bila samo panika s automobilima, sklizali su se i pješaci po cesti, pa je Hitni trakt imao pune ruke posla. Situacija je u jutarnjim satima izgledala dosta kataklizmički. Malo je automobila prolazilo cestom, a i javni promet nije redovito vozio, naročito na zapadnom dijelu grada. Možda će se Gorani na sve to nasmijati, jer su njima takvi uvjeti na cesti zimi, "dobro jutro". U Rijeci je sve podsjećalo na staru pjesmu "Istrani se skijaju, noge si razbijaju". A bilo je i razbijenih automobila, na sreću, većina samo s manjim oštećenjima. Vozači nisu znali procijeniti ekstremne uvjete za vožnju, ili su sami sebe precjenili, pa se tako na jednoj zaleđenoj nizbrdici desetak automobila našlo u ljubavnom zagrljaju. Sve je krenulo od drugoga po redu, jer prvi je stajao na mjestu i ni kriv ni dužan dobio po repu, a oni iza i po nosu, kao u lunaparku. Najpametniji su bili oni koji su svoje aute ostavili na parkiralištu i nisu riskirali. Ovaj puta nisu bile problem tako niske temperature, nego ledena kiša koja je u desetak minuta napravila probleme. "Zalijepila" se za tlo i ni makac. Marljivi cestari posipali su pjesak, koliko su mogli i stigli, ali ni oni nisu svemogući pa da u nekoliko sati pospu sve ceste u županiji. Uglavnom, automobili su se našli okovani ledom od ispod i po karoseriji. Što učiniti u takvim situacijama, kad nam je auto neophodno potreban?
Procjenite najprije dali će cesta biti osposobljena da se po njoj kako-tako može voziti.
Ako će uvjeti biti bolji, krenite u odleđivanje vašeg ljubimca. Najprije ćete naletjeti na prvu prepreku, a to je zaleđena brava. Ako vam je kuća blizu, malo mlake vode bit će dovoljno da je odblokira. U ovo vrijeme, svakako bi u priboru za vozilo, trebali, uz ostalu zimsku opremu, imati i mali spray za odleđivanja brava. Kratki uštrcaj u bravu i problem je riješen. No, ako se nalazite negdje daleko gdje nemate nikakve pomoći, pa čak ni upaljač, čime bi zagrijali ključ, a onda ga polako ugurali u bravu, uzdajte se u svoj prirodni rezervar, primaknite se bravi, pa kad vas nitko ne vidi, počnite odleđivati. Bog, žene nije predvidio za takve situacije, ali mogu dati svoj prilog kad je problem u ledenoj kori oko kotača. Ključ u bravi ne treba forsirati, ako se ne okrene odmah, već je postupak potrebno ponoviti. Možda bi vam ti problemi bili strani da ste se na vrijeme pripremili. U velikoj paleti svih mogućih pomagala u obliku sprayeva, naći ćete i one za brave, za odleđivanje stakla, odmagljivanje itd. Malo koštaju, koliko vrijede. Ako krenete u odleđivanje stakla toplom vodom, neka voda bude mlaka. Jako topla voda mogla bi, zbog razlike u temperaturi, prouzročiti pucanje stakla, što nije jeftino. Isto tako ne žurite led sa stakla skidati tako da upalite brisače. Metlice se na ledenom staklu dobro zalijepe, pa se ne mogu pokrenuti s mjesta, motor se preoptereti i od silne želje za pokretanjem izgori. Također skupa stvar. Čak ni kada se uvjerite da su metlice odljepljene, ali po staklu još ima leda, na palite brisače, jer će oštri ledeni rubovi sigurno oštetiti brisne gumice. Kad ste već ušli u auto, najbolje je, pustiti ga da radi na leru s upaljenim grijanjem kabine. Tako će se sva stakla dobro odlediti i vožnja će, što se toga tiče biti sigurna. Nemarni vozači obično nemaju vremena ni živaca čekati, pa često kreću u promet s takvim staklima kroz koje se jedva naziru ostali automobili. Oni predstavljaju opasnost za sebe i druge i kad vidite takav auto, držite se na sigurnom razmaku. To je i općenito pravilo za zaleđenu cestu. Razmak između vozila treba bitno povećati i biti na oprezu, jer je samo dijelić sekunde dovoljan da nekom uletite u bunker. Nemojte se previše pouzdavati u nove gume koje ste pred malo montirali. Svakako da one predstavljaju veću sigurnost od istrošenih, ali one koje bi po ledu normalno "držale" još nisu izmišljene. Ustvari jesu, ali uz dodatak "čavala". No, one su zabranjene zbog velikog uništavanja asfaltne podloge, osim u nordijskim zemljama, gdje bi bez toga promet potpuno stao. Kad kočite na sumnjivoj podlozi, nikad ne pritišćite pedalu do kraja, tako da kotači blokiraju, nego budite nježni i lagano pritišćite pedalu. U zabludi su oni koji imaju ABS i misle da su potpuno sigurni na ledu. U takvim uvjetima i elektronika poludi i nema garancije da neće doći do blokiranja. Za kretanje s mjesta treba biti nježan i na gasu, jer će nervozna desna noga prouzročiti okretanje kotača u mjestu i od vožnje neće biti ništa. Uglavnom, svi pokreti rukama ili nogama na komandama vozila trebaju biti nježni i odmjereni. To se odnosi i na okretanje upravljača, čiji nagli pokreti mogu oduzeti pravac vozila i odvesti ga van ceste. Ne uspije li vam krenuti, imate još mogućnost ispuštanja zraka iz guma do polovice, kada se povećava nagazna površina gume u odnosu na podlogu ili sjesti nekoga na blatobrane pogonskih kotača kako bi povećao pritisak na kotače. Uspije li vam tako krenuti, pazite da vam od naglog starta, pomoćnici ne završe pod kotačima. Kako je ovo zadnji broj u tekućoj godini, svim cijenjenim korisnicima naših usluga i poslovnim partnerima želimo da im se što manje skliže pod kotačima i u životu, te uspješnu i sretnu 2003. godinu!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani