12.05.2015.
Poslovni prostor
Stvarni, fizički prostor u kojem poduzetnik posluje treba razlikovati od adrese malog poduzetništva.
Prije svega, značajne su razlike s kojima će se na samom početku susresti oni koji žele otvoriti obrt od onih koji misle osnovati poduzeće.
Kada fizička osoba, ili više njih, namjerava registrirati obavljanje obrtničke djelatnosti, mora prvo provjeriti radi li se vezanom obrtu i na koji način. To je naziv za obrte kojima su propisani dodatni uvjeti za otvaranje. Jedna je mogućnost da ti uvjeti budu povezani sa stručnom spremom obrtnika, a druga da to bude u vezi sa prostorom u kojem će se obrt obavljati. Naravno, ima obrta koji imaju propisane obje vrste uvjeta, a ima ih i koji nemaju niti jedan uvjet. Takvih je, zapravo, najviše.
Ako je obrt vezan uvjetom prostora, prije nego dobije odobrenje za početak poslovanja, obrtnik će morati dokazati da te uvjete ispunjava potvrdama, ali i kroz uviđaj zaposlenika državne uprave.
I onaj obrtnik koji otvara slobodni obrt morat će dokazati da ima pravni temelj ili suglasnost vlasnika nekretnine na čijoj adresi želi registrirati obrt, ako joj nije sam vlasnik. To je ta razlika koja se kod osnivanja poduzeća neće pojaviti.
Osnivač poduzeća kod osnivanja mora samo navesti adresu na kojoj će poduzeće imati svoje sjedište i na kojoj će ono biti dostupno. Po osnivanju, na toj adresi treba biti oznaka s nazivom poduzeća, tzv. pločica. Ipak, niste dužni kupovati nikakve pločice i možete to napisati na bilo kojem mediju.
U nekim poreznim upravama inzistirat će da im priložite barem suglasnost vlasnika stana ili kuće u vezi sjedišta poduzeća, a u drugima vas neće ništa o tome pitati. No, to sve dolazi tek nakon samog čina osnivanja poduzeća.
Naravno, ukoliko sklopite s nekim ugovor o zakupu prostora, o tome treba obavijestiti poreznu upravu, kao o činjenici bitnoj za oporezivanje.
Ako će taj prostor služiti djelatnosti za koju je potreban prostor određenih karakteristika, tek u tom trenutku ćete se zateći u poziciji u kojoj je obrtnik bio kod samog registriranja početka poslovanja. Napominjem da i u ovom slučaju cijeli niz djelatnosti zapravo može poslovati u prostoru koji nitko neće pregledavati, pa se nemojte obeshrabriti prije nego ste uopće krenuli u proces.
Mnoga mala poduzeća zakupe ured od svog osnivača ili člana obitelji, pa im cijeli iznos zakupnine tereti troškove poduzeća, čime se smanjuje osnovica poreza na dobitak, dok istovremeno zakupodavac plaća porez na primljene zakupnine po atraktivnoj poreznoj stopi od samo 12%, i to tek nakon odbitka 30%iznosa na ime priznatih troškova.
U slučaju više poslovnih prostora također postoji razlika između položaja poduzeća i obrta. Poduzeće može nesmetano poslovati u više poslovnih prostora diljem države i ne mora radi toga registrirati podružnice. Također, nitko neće pratiti je li radi toga zaposlio više zaposlenika, niti koje su oni struke.
S druge strane, većina ureda za gospodarstvo tumači da obrtnik mora registrirati izdvojeni pogon na mjestu drugog poslovnog prostora te uvjetuje to imenovanjem osobe koja će ga voditi. U praksi sam viđala kako mnogi od tih imenovanih nikada ne budu i zaposleni u tom obrtu, ali to je jedna od pikanterija - kao i na svim ostalim mjestima u tekstu gdje se spominje neujednačeno ponašanje institucija. Ipak smo u Lijepoj našoj!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Izdvojeni članci
Poslovno savjetovanje
Neiskorišteni potencijal učinkovite organizacijske strukture: Jeste li jasno definirali tko je za što odgovoran?
Kada postavimo strukturu temeljenu na odgovornosti, usmjeravamo organizaciju prema učinkovitosti. U ovom pristupu, titule postaju manje bitne; ono što je ključno je tko je odgovoran za rezultate određene funkcije ili područja
Poslovno savjetovanje
Važna uloga dubinskog snimanja u postupcima donošenja odluka o preuzimanju/akviziciji
Cilj dubinskog snimanja je investitoru osigurati cjelovit uvid u stvarno stanje poduzeća, identificirati ključne rizike i prilike koje mogu značajno utjecati na povrat ulaganja i dugoročni uspjeh nakon zaključenja transakcije
Poslovno savjetovanje
Sedam ključnih razloga za korištenje akvizicija kao strategija rasta poslovanja
Donosimo 7 ključnih razloga zašto bi vaša tvrtka trebala razmotriti akvizicije kao stratešku odluku za poslovni rast