Osim goriva, neki automobili, tj. njihovi motori, troše i povećane količine motornog ulja, pa, ako je potrošnja prevelika, a uz to koriste sintetičko ulje, onda trošak ulja nije zanemariv


Što je gorivo skuplje, to su učestalije primjedbe pred servisiranje da motor previše troši. U neka ljepša vremena, tankirali smo za sto ili dvjesto kuna i nismo toliko pazili je li potrošnja benzina ili nafte nešto veća. Danas je to važna i dosta velika stavka u kućnom budžetu, pa nikome nije svejedno hoće li za gorivo trošiti u normalnim okvirima ili će mu to pojesti dobar dio plaće, sada kada je litra benzina oko deset kuna. No, osim goriva, neki automobili, tj. njihovi motori, troše i povećane količine motornog ulja, pa, ako je potrošnja prevelika, a uz to koriste sintetičko ulje, čija je cijena i preko sto kuna, onda ni taj trošak nije zanemariv. Takve automobile lako ćemo uočiti, naročito ako voze ispred nas. Iza njih se vije gusti, plavkasti oblak dima, koji toliko smeta disanju da moramo zatvoriti prozore ili napraviti veći razmak.

Zašto dolazi do dimljenja i potrošnje? Sve ima svoj vijek, pa tako i motor. Osim toga, može se dogoditi kvar i na relativno maloj kilometraži. Uglavnom, razlog je u tome što motorno ulje uđe u prostor gdje mu nikako nije mjesto, a to je kompresijski prostor, tj. mjesto između čela klipa i donjeg dijela glave motora. U tom prostoru događaju se sva četiri takta motora i razvija visoka temperatura, naročito prilikom onog dijela koji je najvažniji da uopće motor funkcionira, a to je paljenje smjese goriva i ekspanzija. Ako je neka količina ulja prisutna u tom prostoru, na tako visokoj temperaturi odmah izgori i u plinovitom obliku nepovratno izađe u taktu ispuha kroz ispušnu cijev. Tako se, dakle, nivo ulja spušta i zagađuje se atmosfera. Otkuda dolazi to ulje? Ako ništa nije polomljeno, nego se radi o visokoj kilometraži ili normalnom trošenju, onda ono može doći kroz prostor između ventila i vođice ili između klipnih prstenova ili kako ih nazivamo, karika.

U prvom slučaju radi se o neelastičnosti brtvenih gumica ventila, koje su vanjskim dijelom učvršćene na vodilice ventila, a unutarnjim, zahvaljujući mekanim radijalnim oprugama, blago naliježu na stablo ventila, brišući višak ulja. Opruge su toliko jake da dozvoljavaju podmazivanje vodilica i ventila, ali ne i "slijevanje" ulja u kompresijski prostor. S vremenom ili opruge oslabe ili gumica postane toliko neelastična da više ne brtvi stablo ventila i ulje bez problema odlazi u kompresijski prostor na sagorijevanje i tako se troši. Može se raditi i o povećanom trošenju vodilice ventila, kada ni ispravna gumica neće moći brtviti ventil koji u radu "šeće" lijevo-desno.

U oba slučaja, rješenje je demontirati glavu motora i zamijeniti vodilice ili brtvene gumice. Iznimku čini nekoliko vrsta motora, gdje se gumice mogu promijeniti na "licu mjesta", bez demontaže glave, pa se tako uštedi vrijeme i garnitura brtvi, koja može biti dosta skupa. Ako treba mijenjati vodilice, to zahtijeva obaveznu demontažu glave, kada uz tu zamjenu moramo izvršiti i brušenje ventila, tj. pečurke ventila točno prilagoditi njezinim dosjedima na sjedišta ventila na glavi motora, kako bi nalijeganje bilo stopostotno. Ukoliko to ne bi bio slučaj, moglo bi se dogoditi da motor ne radi ispravno, tj. pojedini cilindar radio bi slabije od ostalih, što bi izazvalo "trokiranje" motora.

Ako su uzrok potrošnje motornog ulja potrošeni klipni prstenovi ili, kako smo rekli, karike, osim demontaže glave motora bit će potrebno demontirati i karter, kuda ćemo izvući klipove, kako bi na njima mogli promijeniti već navedene karike. To se u narodu naziva "polugeneralka", dakle, mijenjaju se karike, ali se ne pristupa brušenju cilindara, tj. ne mijenjaju se ni klipovi motora. Takvu radnju moguće je izvesti bez demontaže motora s vozila, što predstavlja značajnu uštedu vremena, tj. novaca. No, ako se na cilindru ustanovi jače trošenje, za što ne treba biti stručnjak, jer ga svatko može prepoznati, onda samo zamjena karika neće pomoći. Štoviše, u prvih par tisuća prijeđenih kilometara potrošnja će biti još i veća, jer će novim, idealno okruglim karikama trebati vremena da se "prilagode" nejednako potrošenom cilindru.

Vrlo jednostavno ćete vidjeti cilindar koji je potrošen do te mjere da zamjena karika neće dati rezultata. Ako noktom prođete po površini cilindra i pri vrhu vam zapne, tj. osjetite "zub", motor je zreo za demontažu, tj. brušenje cilindra, nakon čega će se ugraditi klipovi većeg promjera, tj. prvo, drugo ili treće brušenje, istovrsno brušenju cilindra. Oni koji su tanjeg materijalnog stanja, a još pri tome ne misle držati svog ljubimca dugo u vlasništvu, vjerojatno će se, umjesto velikog troška, odlučiti za neki aditiv ili gušće ulje, pa će problem potrošnje motornog ulja prebaciti na nekog novog vlasnika, koji možda neće ni biti svjestan da je kupio mačka u vreći. No, što učiniti, svi možemo varati i biti prevareni, naročito ako to ne shvatimo na vrijeme!