Svatko tko se bavi poduzetništvom treba imati riješeno pitanje vođenja financija tog svog poslovanja. Ako je tomu vičan sam, tim bolje za njega!
Ovdje bih ipak rado napravila distinkciju između vođenja financija i računovodstva ili knjigovodstva. Svaki, pa i mali poduzetnik koji se je samozaposlio mora naučiti osnovne pojmove o financijama i porezima kako bi mogao upravljati svojim poslovanjem i donositi odluke, bez obzira što će vjerojatno angažirati nekoga da mu obavlja računovodstvene poslove.
Planiranje novčanih tijekova, financiranja, raspoređivanja zarade, plaćanje poreza i ostalih obaveza, isplate zaposlenicima i dobavljačima, osiguravanje likvidnosti i osiguravanje održivog poslovanja pripadaju samom poduzetniku, a nikako ne njegovom knjigovođi.
Svaki će kolega i kolegica pružiti uvid u podatke iz poslovnih knjiga, ali na poduzetniku je da zatraži podatke koji mu trebaju u pravo vrijeme za donošenje poslovnih odluka.
Naši klijenti imaju različite navike, a moram reći da najveće dobitke ostvaruju oni koji po isteku svakog mjeseca zatraže izračun poslovnog rezultata.
Možda će se sad netko od početnika zapitati čemu onda uopće knjigovođe služe?
Nerijetko primjećujem da nas novi poduzetnici percipiraju kao nužno zlo, i nebrojen broj puta sam novom klijentu rekla da će najviše o njemu ovisiti koliko će koristi imati od nas.
Ugovor o knjigovodstvenim ili računovodstvenim uslugama neće knjigovođu pretvoriti u financijskog direktora. Dapače, novi Zakon o računovodstvu dodatno je istaknuo odgovornost poduzetnika i uveo obavezno očitovanje poduzetnika o usklađenosti dokumenata sa stvarno nastalim događajima.
Zašto je onda knjigovođa neophodan i vrlo važan čak i onome tko se neće truditi razumijevati financijske podatke, a i onome tko sasvim pristojno živi od onog dijela poduzetništva kojeg nigdje ne prijavljuje?
Dva su razloga: prvi je da bi knjigovođa morao biti onaj od koga ćete prvog doznati kakvi su propisi koji određuju vaše poslovanje, a na temelju te informacije sami ćete proširivati svoja znanja ili proširivati krug angažiranih partnera ili zaposlenika - ovisno o potrebama svojeg poduzetništva.
Drugi je taj što je knjigovođa prva i vrlo važna spona između vas i poreznika. Oni, naime, jedino iz izvještaja koje izradi vaš knjigovođa saznaju podatke o vašem poslovanju, a koji podliježu oporezivanju. Tek u fazi porezne kontrole vršit će uvid u vaše dokumente, skladišta, zaposlenike i ostalo.
Zato je važno da za suradnika odaberete onoga tko razumije važnost urednosti poslovnih knjiga i nužnost da vas na vrijeme upozori na nesrazmjer u podacima do kojeg je došlo zbog vašeg krivog postupanja.
Ima poduzetnika koji su skloni ne paziti na uzročno-posljedičnu vezu između prihoda i rashoda, jer se malo zbune sa ‘paralelkama’ koje vode u svom poduzetništvu. Papir, istina, podnosi sve - ali koliko dugo?
Ako ste izgradili jednu kuću, a materijala utrošili kao za tri, PDV-a i poreza na dohodak ili dobitak ćete platiti manje. No, koliko će vremena proći dok vam poreznici ne pokucaju na vrata?!
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge