Svatko tko se bavi poduze­tništvom treba imati riješeno pitanje vođenja financija tog svog poslovanja. Ako je tomu vičan sam, tim bolje za njega!

Ovdje bih ipak rado napravila distinkciju između vođenja financija i računovodstva ili knjigovodstva. Svaki, pa i mali podu­zetnik koji se je samozapo­slio mora naučiti osnovne pojmove o financijama i porezima kako bi mogao upravljati svojim poslovanjem i donositi odluke, bez obzira što će vjerojatno angažirati nekoga da mu obavlja računovodstvene poslove.

Planiranje novčanih tijekova, financiranja, raspoređivanja zarade, plaćanje poreza i ostalih obaveza, isplate zaposlenicima i dobavljačima, osiguravanje likvi­dnosti i osiguravanje održivog poslovanja pripadaju samom poduzetniku, a nikako ne njegovom knjigovođi.

Svaki će kolega i kolegica pružiti uvid u podatke iz poslo­vnih knjiga, ali na poduzetniku je da zatraži podatke koji mu trebaju u pravo vrijeme za dono­šenje poslovnih odluka.

Naši klijenti imaju različite navike, a moram reći da najveće dobitke ostvaruju oni koji po isteku svakog mjeseca zatraže izra­čun poslovnog rezultata.

Možda će se sad netko od početnika zapitati čemu onda uopće knjigovođe služe?

Nerijetko primjećujem da nas novi poduzetnici percipiraju kao nužno zlo, i nebrojen broj puta sam novom klijentu rekla da će najviše o njemu ovisiti koliko će koristi imati od nas.

Ugovor o knjigovodstvenim ili računovodstvenim uslugama neće knjigovođu pretvoriti u financijskog direktora. Dapače, novi Zakon o računovodstvu dodatno je istaknuo odgovornost poduzetnika i uveo obavezno očitovanje poduzetnika o uskla­đenosti dokumenata sa stvarno nastalim događajima.

Zašto je onda knjigovođa neophodan i vrlo važan čak i onome tko se neće truditi razumijevati financijske podatke, a i onome tko sasvim pristojno živi od onog dijela poduzetništva kojeg nigdje ne prijavljuje?

Dva su razloga: prvi je da bi knjigovođa morao biti onaj od koga ćete prvog doznati kakvi su propisi koji određuju vaše poslovanje, a na temelju te informacije sami ćete proširivati svoja znanja ili proširivati krug angažiranih partnera ili zaposlenika - ovisno o potrebama svojeg poduze­tni­štva.

Drugi je taj što je knjigovođa prva i vrlo važna spona između vas i poreznika. Oni, naime, je­dino iz izvještaja koje izradi vaš knjigovođa saznaju podatke o vašem poslovanju, a koji podliježu oporezivanju. Tek u fazi porezne kontrole vršit će uvid u vaše dokumente, skladišta, zaposlenike i ostalo.

Zato je važno da za suradnika odaberete onoga tko razumije važnost urednosti poslovnih knjiga i nužnost da vas na vrijeme upozori na nesrazmjer u poda­cima do kojeg je došlo zbog vašeg krivog postupanja.

Ima poduzetnika koji su skloni ne paziti na uzročno-pos­lje­dičnu vezu između prihoda i rashoda, jer se malo zbune sa ‘paralelkama’ koje vode u svom poduzetništvu. Papir, istina, podnosi sve - ali koliko dugo?

Ako ste izgradili jednu kuću, a materijala utrošili kao za tri, PDV-a i poreza na dohodak ili dobitak ćete platiti manje. No, koliko će vremena proći dok vam poreznici ne pokucaju na vrata?!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge