U većini slučajeva servisi djeluju kao posrednici u spajanju onih koji naručuju neki oblik rada ili gotovo djelo i onih koji ga isporučuju

 

Kreativci i profesionalci koji svoje intelektualne usluge mogu plasirati u cijelom svijetu, često odabiru kupce pronalaziti putem stranih internetskih servisa. Neki od njih djeluju kao kupci, a neki kao posrednici i ovdje se neću baviti prikazom njihovog poslovanja, već poreznim i računovodstvenim aspektom takvog poslovanja.

Za početak želim ukazati na činjenicu da nisu svi koji prijavljuju svoje usluge na tim servisima registrirani poduzetnici. Neki djeluju kao privatne osobe koje ostvarene primitke iz inozemstva prijavljuju kao drugi dohodak, na za to propisani način. Nažalost, ima i dalje značajni broj onih koji ostvareni dohodak nikako ne prijavljuje već se nada nastavku inercije poreznih vlasti. S obzirom da znamo da se podaci razmjenjuju među državama koje svaki dan shvaćaju kako međusobnim razmjenama podataka štite same sebe i postojeći poredak, odavno premašen novim tehnologijama - ne vjerujem da će puno poreznih obveza završiti u zastari.

Upravo je zato osmišljen institut paušalnog oporezivanja, kao jednostavan i porezno prihvatljiv način legalnog poslovanja u manjem obimu. Osim toga, 300 tisuća kuna godišnjih isporuka za jednu osobu nije tako mali obim poslovanja da ne bi omogućio pristojan život. Svakako, ovakva registracija poslovanja je porezno prihvatljivija od prijavljivanja drugog dohotka i daje obrtniku mogućnost da razvije poslovanje.

Vratimo se servisima poput Freelancera, Upworka, Fiverra, Envata i brojnih drugih.

Poduzetniku koji se odluči poslovati preko njihovih mrežnih stranica, prvo je važno proučiti uvjete poslovanja i to u pravnom dijelu stranice, ne samo u komercijalnom u kojem prezentiraju pakete usluga i naplate.

Ako je sam servis kupac, tada je jasno da njegov naziv treba pisati u dijelu računa koji se odnosi na kupca usluge. Dalje je potrebno saznati točno sjedište i porezni broj servisa. Ako je to u nekoj europskoj zemlji, tada treba primijeniti propise o poslovanju unutar VIES baze.

Dalje, servis u pravilu izdaje i račune za svoj dio učešća u poslu, što znači da postoje i računi koje je potrebno povući s korisničkog sučelja.

Prije svega, potrebno je dobro regulirati svoj status na servisu i na ispravan način se tamo deklarirati, kako bi i servis i oni za koje posreduje mogli znati s kime posluju. Pri tome mislim na pravne i porezne okolnosti.

U većini slučajeva servisi djeluju kao posrednici u spajanju onih koji naručuju neki oblik rada ili gotovo djelo, i onih koji ga isporučuju. Negdje je sustav zasnovan na inicijativi naručitelja, negdje na ponudi izvršitelja, a najčešće su oba smjera poželjna i uhodana.

Neki servisi imaju i svoj vlastiti sustav naplate, neki imaju integriranu vezu sa kreditnim karticama. Važno je znati da je od početka ove godine poreznoj upravi potrebno dojaviti podatke o svim inozemnim računima putem kojih poduzetnik vrši naplate, pa je iz tog razloga uputno proučiti i taj dio usluge servisa i ispuniti obvezu prema poreznicima.

Želim podsjetiti da je svakom poduzetniku potrebno utvrditi koliki je stvarni iznos njegove isporuke, jer on ne smije biti umanjen za iznos provizije koju je servis ustegnuo. Dapače, na iznose naplaćenih provizija potrebno je platiti PDV u hrvatski državni proračun. Ako poduzetnik vodi poslovne knjige, provizija će biti trošak, ali paušalno oporezovanome se troškovi ne utvrđuju, što ipak ne znači da ne mora platiti PDV i voditi onaj dio poslovnih knjiga propisanih propisima o PDV-u - o isporukama poduzetnicima u EU i treće zemlje, te o primanju usluga od poduzetnika iz inozemstva. Naravno, kad se utvrdi stvarni iznos isporuke, povećava se iznos primitka i brže se dosežu limiti za ulazak u sustav PDV-a i izlazak iz paušalnog oporezivanja, pa je ovaj dio jako važan.

Oni koji angažiraju druge za obavljanje dijela poslova, koristeći iste te servise, trebaju obratiti pažnju koji status ta osoba ima: je li poduzetnik i iz koje je države, ili je privatna osoba za koju je potrebno u hrvatskoj obračunati i uplatiti doprinose i porez.

U svakoj od ovih situacija od velike je koristi imati kompetentnog knjigovođu koji zna i može olakšati razumijevanje i primjenu propisa za svaku konkretnu situaciju i servis preko kojeg poslujete. U našem servisu klijenti posluju s brojnim servisima i varijacija ima mnogo, pa se u ovaj dio računovodstvenog praćenja ulaže puno truda.

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge