Poginula Ena Begović! Veliki naslov u štampi i tuga za dobrom glumicom i lijepom ženom. Puno njih je prvog momenta povezalo nezgodu s onom kakvu je već doživjela, kada je pod njenim naletom stradao nedužan motorist, pred nekoliko godina. Međutim, Ena je stradala na način koji je rijedak u današnje vrijeme, kada se uglavnom nezgode događaju zbog velikih brzina i preticanja. Faktor ovakve nesreće zove se neopreznost, ponekad nemarnost, ponekad i samouvjerenost. U momentu zamjene vozača, vozilo je ostalo slobodno na cesti s velikim nagibom. I kao kad u filmu gledamo auto koji sredinom stoji na rubu provalije pa se ne zna hoće li pasti preko ili ne, tako je sudbina odlučila da se džip stropošta pet metara niže i odnese jedan život. Najprije se tvrdilo da je Ena poginula, zbog nepotegnute ručne kočnice, ali su vještaci ustanovili da to nije razlog. No, bilo kako bilo, ipak će nam ta prijašnja tvrdnja ostati u pamćenju. Koliko li je sličnih slučajeva kad ljudi stradaju na čudne načine, ali se o tome malo ili ništa ne zna, jer nisu poznate ličnosti. Vjerojatno će mnogi sada ručnu kočnicu češće upotrebljavati ili će ih netko podsjetiti. Ako se vratimo unazad u vrijeme učenja vožnje i polaganja ispita, prisjetit ćemo se riječi naših instruktora koji su nam ponekad govorili stvari koje smo smatrali nevažnim: namještanje ogledala, podešavanje položaja sjedenja, pogled u retrovizor prije kretanja i obvezno povlačenje ručne kočnice prilikom parkiranja neki su zanemarili. Ima onih koji misle da će puno uštedjeti, ne povuku li ručnu kočnicu, nego samo ostave vozilo u brzini. Upravo obrnuto. Povlačenjem ručne kočnice, kočione papuče ili kako ih još zovemo "ferode", ništa se ne troše, one se samo stisnu uz doboš i tako osiguravaju da vozilo ostane nepokretno. Ostavljanjem automobila na nizbrdici samo u brzini, pate svi elementi prijenosa, od poluosovina do mjenjača i diferencijala, jer su stalno u napetom stanju. Da je tome tako možete se uvjeriti ako auto pustite na nizbrdici u brzini, a ujutro kad sjednete za volan, najprije potegnite ručnu kočnicu. Tada pritisnite kvačilo. Osjetit ćete kao da je automobil "odahnuo". tj. u cijelom prenosu popusti napetost. Ponekad ćete ga teško izbaciti iz brzine jer su zupčanici u tako jakom zahvatu, da vam treba više snage na ručici mjenjača. Još nešto treba spomenuti kod starijih vozila, gdje su mjenjači u lošem stanju, ponekad se čini da je ručica u položaju prve brzine, međutim ona potjera zupčanik u mjenjaču samo do pola njegovog uzubljenja i osiguranja u mjenjaču. Dovoljno je da se netko nagne na auto, pa da zupčanik izleti iz ono malo zahvata što ga je imao u mjenjaču i uđe u položaj "lera" Tada treba samo molit Boga da se na njegovom putu ispriječi neko drugo vozilo, a ne čovjek. Ručna kočnica se nije puno promijenila od vremena kad su povlačenjem drvene poluge na boku blokirali kotač. Sastavni dijelovi su joj sajla i ručica u kabini, preko koje se sajla povlači i tako preko mehanizma širi kočione papuče prema dobošu do momenta blokiranja. Posebnog održavanja nema, osim što se na servisnim intervalima u zavisnosti od potrošenih papuča, podešava. Ako ne propuste kočioni cilindri na zadnjim kotačima, vijek kočionih papuča je oko pedeset do osamdeset tisuća kilometara, zavisno od kvalitete i načina vožnje. Današnja vozila imaju kontrolnu lampicu koja signalizira da ručica ručne nije spuštena do kraja, ali ako vam se ipak dogodi (ah, te žene) da ste vozili "pod ručnom" duže vrijeme, zamjena će biti neminovna, jer ste tada papuče "spalili", tj. materijal od koga su napravljene izgubio je svojstvo trenja i postao "staklen". Takve papuče više ne koče kako treba, ali ne samo kod potezanja ručne, nego i u vožnji, normalnim kočenjem nožnom kočnicom, jer iste rade i za ručnu i za nožnu. Ne omalovažavajte ručnu kočnicu! Ona je bitan faktor sigurnosti kao i nožna, a kad je povučete, onda neka ne bude povučena do pola, nego je nategnite do momenta kad osjetite da je auto stvarno zakočen. Nježnim i slabašnim rukama savjet da prije potezanje ručne treba jače stisnuti nožnu kočnicu i dok je ona pritisnuta, povući ručnu. Isto tako prilikom otpuštanja. Lakše ćete potegnuti polugu, jer ste nožnom kočnicom već napravili skoro cijelu operaciju kočenja s manje snage, a polugom samo osiguravate da ostane u blokiranom položaju.