Evo, nam se Saddam još drži, barem dok se piše ovaj tekst. Đuro Grm, ili kako ga u domovini zovu, George Bush, na svom teksaškom ranču grize nokte i nervozno pjevuši pjesmicu naše Danijele "izdali me, izdali svi". Nisu baš svi predsjednici više toliko raspoloženi za ratni pohod, znajući moguće posljedice. Osim toga, vrijeme je kloniranja. Možda se već više malih brkatih Sadamića igra u pustinjskom pijesku, pucajući iz plastičnih pištolja. No, nije rečeno ni da u Americi već nisu u hodalicama razni Bušići, koji i prije nego progovore, surfaju internetom i igraju igrice na playstationu čiji je jedini cilj unišiti brkatog zmaja iz Iraka. I tako se igra nastavlja. Sve zbog tog prokletog Crnog zlata. Negdje u prikrajku čuči Putin i čeka razvoj situacije. Bivši KGB-ovac dobro zna da gdje se dvoje svađaju, treći ubire korist. U povoljnom razvoju događaja, Rusija ima velike šanse povećati proizvodnju i izvoz nafte i postati najbogatija zemlja Evrope. Pa kad opet navale Moskvići, Volge, Zaporošci, Tavrije...Oni koji su gledali kultni film "Mad Max", sjetit će se da u jednom nastavku, tamo neke buduće godine, dvije skupine vode ogorčenu borbu oko jedine preostale cisterne benzina na svijetu. Futuristički film, ali gledajući unaprijed, dosta realan. Vratimo se mi našoj potrošnji tj. štednji goriva, koja će biti aktualna ako dođe do najgoreg. U prošlom broju smo se bavili načinom vožnje, dok ćemo sada nešto reći o greškama motora koje uzrokuju povećanu potrošnju. Svakako je važno da stanje motora u unutrašnjosti bude uredno, tj. da ima dobru kompresiju i da ne troši ulje. Sva vanjska podešavanja i popravci dat će pozitivne rezultate. Ali ako već na tome zapne, prije vanjskih, potrebno je riješiti unutrašnje poslove. Najveći vanjski žderač goriva nalazi se u sistemu pripreme goriva i elemenata za ubacivanje smjese u cilindre. Krenimo od vrha. Kad ste zadnji put zamijenili filter zraka. Taj, za mnoge nevažan element, valjda zato što malo košta, može, svojom začepljenošću dignuti potrošnju i preko litre više od normale. Neki su u takvom raspadajućem stanju, da smo što nisu gotovo potpuno začepili usis karburatora ili inectiona. Zamislite koliko bi više snage trebali trošiti za disanje da vam netko začepi nos i gustom krpom prekrije usta. Tako je i s protočnošću zraka u motor. Uložak filtera možete promijeniti i sami. Ponekad treba kakav standardni ključ, a nekad ni to. Pripazite samo da vam nečistoća ili neka zaboravljena matica ne upadne u otvor, jer bi, što se druge mogućnosti tiče moglo biti velikih problema. Oni koji imaju starije aute, s karburatorima, moraju znati da čist i podešen karburator, garantira smanjenu potrošnju. Ako ga niste servisirali ni čistili duže vremena, učinite to. Potrošeni novci, vrlo brzo će vam se vratiti. Jednostavnije karburatore tipa Stojadina, Golfa, Renaulta 4, moći ćete i sami očistiti, no ako je stvar kompliciranija, bolje da to prepustite majstorima koji znaju. Osim toga često nije samo čišćenje u pitanju, nego treba zamijeniti specijalnu brtvu, potrošenu diznu, osovinicu itd, koje vi nemate, pa je više puta nećete naći ni u trgovini autodijelova, a servis to posjeduje. Obavezno se nakon takvog popravka treba zamijeniti filter benzina, koji se može kupiti već od deset kuna. Prilikom montaže ga treba za cijev benzina pritegnuti obujmicom i provjeriti da se ne naslanja na neki električni provodnik te paziti da ne dodiruje neki metalni dio, koji bi ga, usljed vibracije mogao postrugati i probušiti, pa bi se benzin prolio po motoru, a nakon toga bi se i na najvećoj zimi mogli dobro ugrijati kraj vašeg, sada već bivšeg ljubimca. Imate li varijantu motora s inectionom, sami jedino možete zamijeniti filter inectiona, koji se obično nalazi s donje strane vozila uz rezervar goriva ili u slučaju lošijeg rada motora, ako mislite da je uzrok u spomenutom, u pun rezervar uliti aditiv za čišćenje sistema i nadati se da će to pomoći. Ponekad i uspije. U suprotnom slučaju potražite servis koji je opremljen dijagnostičkim uređajima i koji će moći odmah locirati grešku. Novija vozila imaju plastične rezervare, pa se prljavština u njih unosi samo preko prljavog goriva, ali ona starija, opremljena limenim, imaju dodatni problem, jer njihovu unutrašnjost vremenom počinje nagrizati korozija, koja s gorivom odlazi do motora i tako začepljuje uske prolaze. Naročito se to javlja kad se često vozi na rezervi. Kad je rezervar pun, zbog prisutnosti goriva, hrđanje je puno manje. Osim toga, nikad se nezna kad će Đuro viknuti "u boj", pa će pumpe možda ostati bez goriva, a vi imate barem pola rezervara. Nemojte zaboraviti na svjećice. Njihova potrošenost također utiče na potrošnju, a može i prozrokovati "pad" jednog cilindra, kad ostala trojica moraju raditi za "palog"i tako uzimati puno više hrane da bi se vozilo moglo kretati. Dobro podešeno paljenje i zazor ventila, povoljno će uticati na vaš džep, no to prepustite majstorima i tako dajte svoj prilog njihovom skijanju!