Top tema zadnjih dana u zemlji i u svijetu je veliko povećanje cijene sirove nafte i svega onoga što će uslijediti, ako se situacija otme kontroli. Da li se je već otela ili ne, mi obični smrtnici još ne znamo, ali Vladari Svijeta, tamo negdje u Americi, već imaju scenarij po kome će se sve odvijati. Nafte je sve manje, alternativni izvori energije još uvijek nisu ni blizu da bi brzo zamijenili crno zlato. Naravno da naftni lobiji stopiraju njihov razvoj, kako bi od nafte imali čim više koristi u slijedećih pedesetak godina, koliko je predviđeno da će nafte još biti. Trenutačno, alternativu predstavljalju električni pogon, vodik ili uljana repica. Svaki od tih novih goriva ima prednosti, ali i mane. Jedni nisu do kraja razvijeni, drugima je teško riješiti pitanje sigurnosti, a što se tiče uljane repice, njome bi, kad bi se uzgojila na našim neposađenim površinama, mogli pogoniti sve hrvatske automobile i ostvarivati dobar izvoz. No, i prilikom proizvodnje takvog ekološkog goriva, potrebno je utrošiti silnu energiju za proizvodnju, pa opet neki postavljaju pitanje isplativosti njene proizvodnje. Bez obzira na to, u nekim zemljama, naročito Južne Amerike, to gorivo, kao i alkohol, u rezervoarima je velikog broja automobila. Vjerojatno će izborom novog američkog predsjednika, što se nafte tiče, situacija postati malo normalnija. No amerikanci, bez obzira na to grozničavo skupljaju naftu i skladište je u već isisanim pukotinama u zemlji. Nikad se ne zna! Mi na njihove odluke, nažalost ne možemo utjecati, ali je situacija takva da u vrijeme kad ni osam i pol kuna za litru benzina nije daleko, (što je više od jednog eura ili nekadašnje dvije marke, a uvijek se cijena kretala oko jedne marke), moramo učiniti barem mali korak prema uštedi na potrošnji. Jer ako se tako nastavi, mnogi će automobil moći koristiti samo u najvećoj potrebi. No, u svemu je dobro što ćemo nekim popravcima " ubiti dvije muhe", jer će se radovi poklopiti s onima, koji su neophodni da vaš auto vjerojatno zadovolji eko test. A kad je već riječ o eko testu, u prošlom broju, objavljeni podaci o vrijednostima za prolazak tehničkog u slijedećih, prelaznih osamnaest mjeseci, dobiveni sa službenog mjesta, više nisu mjerodavni. Da li će biti još nekih korekcija, ne zna se, ali je "starim kantama", što ljudima služe kao najbolji auti, uglavnom odzvonilo. Koje, dakle jednostavne radove učiniti da bi smanjili potrošnju? Ako redovito servisirate vaše vozilo, možete prestati čitati i okrenuti drugu stranicu, jer je sve to već napravljeno. Ako nije tako, onda počnite od filtera zraka, koji je jednostavan za zamjenu i jeftin. Neki znaju biti toliko prljavi i začepljeni da je pravo čudo kako motor uopće može upaliti. Otežan prolaz zraka u karburator ili sistem ubrizgavanja, čini povećanu potrošnju, koja može narasti i do jedne litre. Smanjen dotok zraka, uzrokovat će višak goriva u smjesi za paljenje, pa će i zagađenje biti veće. Od alata, za zamjenu često puta ne treba ništa, ili se radi o najosnovnijem. Kad izvadite uložak, očistite kućište, ali pazite da vam u otvor ne padne prljavština. To nije tako strašno, jer će je motor najvjerojatnije "progutati", ali ako se radi o nekom metalnom dijelu, nikako ne pokušajte paliti motor prije nego ga izvadite, jer ukoliko padne u unutrašnjost, može prouzročiti i lom u motoru. No, vjerojatno niste tako trapavi, da vam se to dogodi, zato ne odustajte od tog jednostavnog posla. Čistoća i ispravnost karburatora kod starijih ili sistema ubrizgavanja kod novijih automobila, jedan je od bitnijih faktora normalne potrošnje, ispravnog rada motora i prolaska eko testa. Jednostavan karburator, onaj tko se malo razumije u mehaniku, može i sam očistiti, ali ako je u pitanju zamjena nekog dijela zbog neispravnosti ili istrošenosti, pomoć morate potražiti u radionicama, koje su specijalizirane za tu vrstu popravka, jer ih u slobodnoj prodaji nećete naći. Ima li vaš auto ubrizgavanje, osim filtera zraka i filtera goriva, možete sami "očistiti" sistem, ali isključivo ubacivanjem aditiva ili specijalnih tableta za čiščenje u rezervoar. Ukoliko u dva navrata niste "popravili" auto, odustanite od daljnjih ubacivanja, jer to više nije ni preporučljivo, nego opet potražite spas kod mehaničara, koji ima opremu i alat, kojim će vaš motor vratiti u život. Ostale su nam još svjećice, koje danas nisu sve, kao one nekadašnje, pa da se moraju često mijenjati. Ima onih jeftinijih, kojima je rok deset tisuća, ali i onih koje traju i do pedeset. No, bile ove ili one, ako su potrošene ili prljave, izazvat će loš rad motora i povećati potrošnju. Ako su vam uz to ventili nepodešeni, a točka paljenja van svih oznaka, onda se vaši konji u motoru moraju jako mučiti, pojesti puno hrane, ali su stalno umorni i ne potežu dobro. Kad bi cijeli tekst saželi ukratko, onda bi samo trebalo napisati: ako niste, napravite mali servis na vašem automobilu. Potrošen novac, brzo će vam se vratiti kroz smanjenu potrošnju goriva.