Neki dan sam čuo smiješnu, ali istinitu činjenicu, koju je kolega rekao stranki prilikom naplate računa za uslugu i dijelove, a nakon što se ovaj iznenadio neočekivanom cifrom za popravak: auto je kao sapun, što ga više upotrebljavaš, brže se i više troši. Čovjek je sam sebi u bradu nešto rekao, platio i otišao. Vjerojatno nezadovoljan. Vjerojatno će razmisliti o zamjeni mehaničara. Da isti mehaničar nije zamijenio sve što je trebalo, pa da je auto za mjesec dana stao, opet bi majstor bio kriv. I tako se krug zatvara, a razlog za prvu ljutnju je poznat. Nema love. Generalno! Još su pred desetke godina stručnjaci procjenjivali da bi se auto koji se ne kvari i ne održava i mogao napraviti, ali bi njegova cijena bila takva da bi koštao više od aviona. Osim toga poznata je činjenica da proizvođač više zaradi na rezervnim dijelovima, nego gotovom proizvodu. Dakle, ukoliko želimo da nas automobil dobro služi, moramo mu dati ono što mu treba i na vrijeme mijenjati potrošene dijelove kako oni ne bi uzrokovali daljnje kvarove. Kad uzmemo u obzir činjenicu da je naš limeni ljubimac sastavljen od deset tisuća pa i puno više sastavnih dijelova, zavisno od modela, onda oni dijelovi koji imaju rok trajanja predstavljaju samo mali dio ukupnog broja. Ovdje ćemo zanemariti novija vozila, od kojih se neka servisiraju tek svakih trideset ili pedeset tisuća kilometara, a dijelovi koje ćemo spominjati, nisu originali, nego zamjenski, ali dobre kvalitete. Krenimo od motora: - ulje, filter ulja, filter zraka, filter goriva, svjećice - ako kupujete taj materijal po pristupačnim cijenama, treba mijenjati svakih deset tisuća kilometara. To je i vrijeme kad je dobro da se stariji automobili pregledaju i eventualno ustanove neki novi kvarovi. Nastojte takve servise obavljati na okrugloj kilometraži, pa vam se neće dogoditi da nekoga preskočite. Nije dobro parcijalno mijenjanje, jer se tada gubi kontrola kad je nešto zamijenjeno. Ako vaš auto ima platinsku dugmad, obavezno je skupa s kondenzatorom uključite u zamjenu. - filter ubrizgavanja - ako umjesto karburatora imate inection, obavezna je zamjena na trideset tisuća, no ako to učinite i na dvadeset, niste pogriješili. Dapače, zbog često upitne kvalitete goriva, dodatno ste sačuvali sistem ubrizgavanja od skupih kvarova. - zupčasti remen - sedamdeset do osamdeset tisuća trebao bi biti maksimalni rok zamjene i to pod uvjetom da je natezni ležaj ispravan i po remenu nema tragova ulja koje negdje pušta. Taj dio ima i vremenski rok zamjene, a to je dvije do tri godine kad bez obzira na prijeđenu kilometražu, počinje promjena strukture materijala, pa on gubi elastičnost. U pravilu se s njim mijenja klinasti ili mikro remen. - katalizator - iako mu se proriče vijek od oko sto tisuća kilometara, zna izgubiti funkciju i ranije. No, dok smrdi, naročito prilikom vožnje unazad, problema nema. Sumnju u neispravnost treba dokazati na testeru ili kompjuterski, budući previše košta da bi ga i mijenjali onako "od oka". - ispušni sistem - najviše je na udaru zadnji lonac, koji bez obzira na kvalitetu proizvođača zna trajati tri- četiri godine. Iako je čudno, brže korodira ako se auto malo vozi i ako su vožnje na kratkim relacijama, jer se u njemu zadržava kondenzacija, pa on korodira iznutra prema van. - akumulator - većina ih ima garanciju dvije godine, iako se rijetko dogodi da u tom periodu otkažu poslušnost. Današnji vijek u prosjeku četiri do pet godina, kad bi ih zbog prevencije trebalo mijenjati. Istina je i to da se u nekim autima voze i skoro dvostruko stariji, no takvi u svakom trenutku mogu otkazati poslušnost. - amortizeri - četrdesetak tisuća pravo je vrijeme za zamjenu, naročito stalnom vožnjom po našim, nadaleko poznatim "samajama" cestama. Iako nam se ponekad ne čine lošima, vožnja s novima, daleko je udobnija i sigurnija. - kočnice - tekućinu ili, ulje za kočnice trebalo bi mijenjati svake dvije godine, iako to do pred par godina nitko nije spominjao. No ispitivanja su pokazala da to ulje na sebe veže vlagu iz zraka, te tako gubi efikasnost. Trajnost disk pločica zavisi od vaše desne noge, no prosječnom vožnjom, izdrže dvadeset do pedeset tisuća. Prilikom svake druge zamjene, vjerojatno će, zbog potrošenosti, trebati mijenjati i diskove. - gume - ne bi trebalo ostavljati na felgama duže od četrdeset tisuća, jer tada više nisu sigurne, iako možda još ima dosta profila. Ipak, guma glavu čuva! - spojku - (kvačilo) možete uništiti na samo jednoj uzbrdici, a može trajati i sto tisuća kilometara. Sve zavisi od vašeg načina vožnje i kvalitete spojke. - motor - iako su sve do sada navedene kilometraže i rokovi relativni i prosječni, najviše to važi za sklop motora. Nekad je magična granica bila sto tisuća kilometara, kad se smatralo da treba načiniti generalni popravak. Ako se ne radi o nekom vozilu istočne proizvodnje, redovitim održavanjem i kvalitetnim uljem, te manjim zahvatima možete mu vijek dvostruko produžiti. Nemojte štedjeti, to puno manje košta od generalke.