Zakup je pravni posao koji podrazumijeva da vlasnik neke nekretnine dozvoljava drugoj pravnoj ili fizičkoj osobi korištenje iste, ili njenog dijela
Na konzultacijama koje održavam sa budućim poduzetnicima vrlo je često pitanje o zakupninama: kakva je procedura, pravne i porezne odrednice i što uopće može biti trošak poduzetništva. Stoga danas o toj temi.
Zakup je pravni posao koji podrazumijeva da vlasnik neke nekretnine dozvoljava drugoj pravnoj ili fizičkoj osobi korištenje iste, ili njenog dijela. Svrha korištenja nekad je ugovorena, a nekad nije jer to nije bitni sastojak ugovora. Zakup čak podrazumijeva i mogućnost podnajma, ali je često ta mogućnost u ugovorima isključena, obično po želji zakupodavca.
Sam ugovor možete sastaviti i na tiskanici koju kupite u knjižari, a ukoliko je želja ugovornih strana da reguliraju više tema i otklone sve nejasnoće, obratit će se pravnicima da im pripreme takve specifične ugovore. U praksi najčešće zakupodavac inzistira na detaljnijem ugovoru, a ako se ugovor sklapa sa osobama bliskim poduzetniku obično se koristi pripremljeni obrazac. Pravno imaju jednaku vjerodostojnost.
Po željama ugovornika potpisi se mogu ovjeriti u javnobilježničkom uredu, čime će se osigurati dokaz da je baš ta određena osoba potpisala taj dokument. Dodatno, ugovor je moguće solemnizirati radi postignuća izvršnosti neke njegove odredbe. Više o tome doznat ćete u istom uredu. Poreznici ne traže ni jedno ni drugo, niti je išta od toga potrebno da bi se zakupi mogli uvrstiti u troškove.
Potpisani ugovor zakupodavac fizička osoba koja nema registriranu djelatnost iznajmljivanja je dužan prijaviti poreznoj upravi u roku od 30 dana. Naime, neke osobe imaju prihode od zakupnina veće od 300.000 kn godišnje, pa su time obvezni zaračunavati PDV i voditi poslovne knjige radi utvrđivanja dohotka.
Takvi su rijetki i veća je šansa da ćete prostor unajmiti od osobe kojoj će porezna uprava - po obradi predanog ugovora - obračunati porez u paušalnom iznosu na način da će 30% iznosa priznati kao odbitak koji neće oporezovati, a na preostali dio zakupnine mjesečno će zaduživati zakupodavca sa 12% poreza na dohodak. Preračunato, možete računati da će takav zakupodavac plaćati 8,5% poreza na ugovoreni iznos zakupnine.
Onaj koji vodi poslovne knjige, dužan je zakupniku svaki mjesec izdati račun za zakupninu.
Što to znači za zakupnika, poduzetnika? Cijeli iznos zakupnine predstavlja mu priznati trošak poslovanja, a plaćati ga mora na žiro račun zakupodavca, a ne na tekući račun ili u gotovini. Naravno, moram dodati: priznati trošak će biti ukoliko je namjena zakupljenog prostora poslovna: da posluži za ostvarivanje prihoda (a ne, primjerice, za odmor ili stanovanje poduzetnika).
Iz mojeg iskustva, porezni referenti odnedavno u cijeloj državi inzistiraju da novoosnovana poduzeća dostave ugovor o zakupu prostora na adresi na kojoj su osnovani, iako to donedavno nije bilo tako. Ovo se pokazuje kao izazov onima koji su osnovali poduzeće da bi obavljali neku intelektualnu uslugu, koje se u današnje doba internetskih komunikacija doista mogu obavljati i u autobusu ili kafiću, a također i sa mjesta sjedišta ili sa Balija.
Teme i pitanja slobodno predlažite naFacebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge