Nadovezujući se na temu iz prošlog broja, kad smo naricali nad porastom cijena crnog zlata na svjetskom tržištu, osvrnimo se sada malo i na način vožnje koji će uticati na potrošnju našeg limenog ljubimca i stanje količine kuna u novčaniku. Situacija podsjeća na onu u staroj Yugi, kada goriva nije bilo dovoljno i kada su poskupljenja mjerena u dvoznamenkastim postocima. Zaključak bi bio smo počeli cijeniti svaku lipu. No dok se tu štedi, u vožnji se nemilice rasipaju puno veće količine dragocjenog goriva. Iako proizvođači novih vozila potrošnju stalno obaraju, pa negdje vozač baš i ne može bitno utjecati na visinu potrošnje, jer ga u rastrošnoj vožnji ispravlja sva sila elekttronike i kompjutera, mi, sa našim povjesno starim voznim parkom, imamo tu "sreću" da sami možemo uštedjeti pokoji dec dragocjene tekućine. Sjećam se davnih vremena kad su za sadašnje razdoblje predviđali potrošnju od dvije i pol litre, no samo su se neki dieseli uspjeli spustiti ispod pet. Točno je i to da je postiguti rekord potrošnje i to sa benzinskim motorom pao na ispod jedne litre na sto kilometara, no to su specijalna takmičenja i rezultati koji se ne mogu prenijeti na normalni promet. Bilo kako bilo, izgleda da nas čeka još dosta (neugodnih) iznenađenja po pitanju cijene goriva, pa se podsjetimo na neke mogućnosti uštede.
Iako se snaga motora danas mjeri u kilowatima, poslužit ćemo se prijašnjim jedinicama za snagu, a to su konjske snage, tj. konji. Da bi ti konji radili, treba ih hraniti. Što ih više radi i što više rade, treba im više hrane, tj. goriva. Ako motor ima napr. sedamdeset konja, oni nisu uvijek svi u pokretu, pa bi slikovito rečeno, situacija bila takva da ako se vozite na ravnoj cesti u četvrtoj brzini s dvije tisuće okretaja motora u minuti, a to je onda kad auto lijepo i bez opterećenja klizi po cesti i nema visokih tonova u motoru, tridesetak konja radi, a ostali odmaraju. Oni koji odmaraju, ne traže hranu.
Pri tome ste postigli neku brzinu, ali ako zadržavate istu brzinu vožnje, a prebacili ste u niži stupanj prenosa, ostali konji se bude, i čim otvore oči počnu jesti kune iz vašeg džepa, tj. zahtjevaju dodatne količine goriva. Zaključak se nameće sam po sebi, iako to ne znači da možete voziti u četvrtoj trideset na sat i tako puno uštedjeti.. Dapače, pri vožnji u visokom stupnju prijenosa i na maloj brzini, naročito prilikom ubrzavanja, potrošnja enormno raste. Začudit ćete se da, gledajući potrošnju u najnepovoljnijem momentu, u jedinici vremena manjoj od sekunde, dodatni instrumenti u nekim vrijednijim automobilima, pokažu potrošnju veću od trideset litara. Nemojte se iznenaditi ako potrošite više goriva, nego piše u knjižici vašeg automobila. Svaka tvornica voli napisati manju potrošnju, a i mjerenja se vrše pod idealnijim uvjetima nego je normalna vožnja. No, težina i nervoza vaše desne noge ipak su bitne koliko ćete često posjećivati benzinsku pumpu. Najviše se goriva potroši u gradu i to za vrijeme mijenjanja stupnjeva prijenosa, što se ne može izbjeći, ali treba s mjesta kretati i ubrzavati s umjerenim pritiskom papučice gasa, i ne ju pritiskati više od dvije trećine. Ne treba na semaforu stalno dodavati gas kao da ste bubnjar, a onda se zaletavati, nabijati se vozilu ispred vas na bunker, i tada oštro kočiti. To je nepotrebno rasipanje goriva i zagađivanje zraka. Neki automobili imaju ugrađen kontrolni instrument - ekonometar, koji je sondom povezan za usis i elektroniku motora, pa položajem kazaljke pokazuje najidealniji režim rada motora, tj. prilagođavanjem količine gasa i stupnja prijenosa kad se kazaljka nalazi u zelenom polju, potrošnju goriva svedemo na najmanju moguću mjeru. O ispravnim svjećicama i podešenosti motora obzirom na potrošnju pisano je u prošlom broju. Izračunato je da ako se na auto cesti vozi samo dvadesetak kilometara ispod dozvoljene brzine, ušteda je litra na sto kilometara. Kad bi radili račun, ponekad bi ispalo da sami sebi, neprilagođenom vožnjom, krademo rezervar goriva. Sjećam se podataka koji su davali stručnjaci iz Fiata za pet tisuća prevoženih kilometara. Vozeći brzinom sto na sat potrošit će se 400 litara benzina, a sa sto dvadeset, 600 litara. Nemala ušteda. Ne stavljajte bitno šire gume na kotače i redovito kontrolirajte tlak u njima. Ne tjerajte gume da "plaču" i cvile prilikom startanja. Čim manje koristite prijevoz prtljage na krovu, i odmah skidajte paktreger, kad više ne treba. I za kraj, znajte da auto nije napravljen da vam zamjeni baš svaki korak. Na kratkim relacijama potrošnja je najveća zbog hladnog motora, uključenog čoka i nezagrijanog ulja. Otkrijte ponovo ljepotu hodanja da naše buduće generacije ne bi imale genske probleme s izumrlim nožnim mišićima!