Dolazi vrijeme kada ćemo ljetnu ili jesenju obuću zamijeniti onom zimskom. Umjesto laganih mokasina i tenisica nosit ćemo konkretne cipele i čizme. Ne podsjeća li vas to na nešto? Pa da, vrijeme je i za zamjenu obuće vašeg automobila, ako ona nije odgovarajuća. Što to znači? Zimski uvjeti vožnje zahtijevaju, a i pravila nalažu vožnju s minimalno četiri milimetra dubine šara na gumama. Iako naša zemlja, po­put nekih susjednih nema od­re­đen datum kada to pravilo stupa na snagu, evropski zakon propisuje da to bude od 15. studenog. No, ako se nastavi globalno zagrijavanje, pa i dalje u studenom, koji će također mo­rati mijenjati svoj naziv, budemo hodali u kratkim rukavima, i zakon će se morati mijenjati, no za sada je to tako.

Kad treba izvršiti zamjenu guma novima, vozači su često u nedoumici koje izabrati. Manje zahtjevni se uglavnom odlu­čuju za iste one koje su i do sa­da imali, ako baš nije bilo ne­kih problema s proklizavanjem i ako se taj model još pro­izvodi. Drugi hoće bolje, jeftinije, trajnije, tiše itd. U moru proizvođača, modela i cijena, zais­ta se ponekad teško odlučiti.

Važno je znati da najbolje gume nema. Zato ima najgora, no ni za nju točno ne znamo kako se zove, jer se tu i tamo pojavi neka nova marka po super prihvatljivoj cijeni, ali se razlika u cijeni do kompleta puno boljih guma može brzo istopiti uništenim blatobranom ili branikom, koje smo ra­zbili zato jer smo se, zbog loših guma, zaustavili dvadesetak cen­timetara duže nego je trebalo.

Ako bi generalizirali pojam loše gume, onda je to ona što se prodaje u velikim trgovačkim centrima, ima nisku cijenu i naziv proizvođača za koga ni­kad niste čuli. Ako vam je cijena tako privlačna, pa mislite ka­ko niste sportski vozač i da će biti dobre za vas, ipak se sje­tite već puta više ponovljene činjenice da prosječan auto ima kontakt s asfaltom malo veće površine od velike školske bilježnice. Zato, na gumama ne treba škrtariti. Dobro se je po­savjetovati s prodavačem ili vulkanizerom, ali u pravilu bi trebalo kupovati gume novijeg tipa, tj. novije modele. Iz više razloga. Prvi je taj što proiz­vođač svakim novim modelom teži boljoj kvaliteti, trajnosti i izdržljivosti. Drugo, neće vam se prodati stara guma koja je tko zna koliko i u kakvim uvjetima (što je vrlo važno) ležala u skladištima prije prodaje, a ne manje bitna je činjenica je ta da ako se takav model više ne proizvodi, eventualnim jačim oštećenjem samo jedne gume, koja zahtjeva zamjenu, morat ćete kupiti najmanje dvije, jer po zakonu na istoj osovini ne mogu biti dvije gume različitih profila.

Ako se vratimo na činjenicu da najbolja guma ne postoji, onda uzimamo u obzir testove koje stručni časopisi svako toliko provedu i ispituju gume u različitim uvjetima vožnje.

Nikad ni jedna guma nije bila najbolja u svim uvjetima. Što­više, ponekad je neki model pr­vi u kategoriji brzog prolaska kroz zavoj ili na suhoj cesti, dok na mokrome ili snijegu pada skroz na začelje. Treba na­gla­siti da su to zahtjevni te­stovi i da prosječan vozač rije­tko dolazi u situacije kakve se traže na testu, ali razlika je ipak očita.

Ako ćete već za Novu godinu sebi i vašem ljubimcu pokloniti nove gume, ne zabora­vite im svakih par mjeseci pro­vjeriti tlak, nakon prijeđe­nih tisuću kilomera, kad dobro “legnu” na felge, izvršiti balansiranje, a dobro bi bilo i provjeriti optiku prednjeg ovjesa, tj. centrirati ovjes, kako se ne bi trošile po unutrašnjim ili vanj­skim rubovima.

Ako se još dvo­umite oko zamjene, sjetite se one stare: “dobra svjetla, dobre oči, nova guma bolje koči”.