Danas sam poželjela podijeliti s vama svoje iskustvo korištenja elektronskih servisa, koji su za neke male poduzetnike od početka ove godine (ako ne već od ranije) obavezni.
Korištenje servisa E-porezna obavezno je za sve poduzetnike koji su u sustavu PDV-a, u VIES bazi ili imaju više od tri zaposlena. Oni koji imaju manje zaposlenih, najčešće ga ipak odaberu, jer se JOPPD obrasci moraju predavati na dan kad isplaćujete oporezivu isplatu, pa je to u praksi nemoguće činiti ako niste registrirani na taj servis.
Ovo neka uzmu u obzir i odgovorne osobe u udrugama, koje gotovo sve imaju isplate honorara ili barem naknada putnih troškova volonterima, koji se moraju prijavljivati putem JOPPD obrazaca.
Istu obavezu imaju i obrtnici u sustavu paušalnog oporezivanja i samostalne stručne djelatnosti.
E-mirovinsko i E-zdravstveno, tj. prijave i odjave djelatnika putem tog servisa su obavezne od 1. travnja ove godine za sve koji imaju više od tri zaposlena. Od početka ove godine novost je i rok od 24 sata za prijavu na mirovinsko (fizički, ili putem ovog servisa).
Da biste bilo koji od navedenih servisa mogli koristiti, morate imati karticu ili tzv. 'stick' sa digitalnim certifikatom, koji će služiti za vaše predstavljanje i potpisivanje sadržaja.
Nakon toga, trebate pristupiti svakom od servisa putem određene procedure. Neću ih ovdje opisivati, već ću samo reći da su sve tri potpuno različite, da ih morate proučiti, sa odgovarajućih mrežnih mjesta (web stranica) spremiti i ispuniti punomoći i pristupne listove, te ih sve - uz propisane priloge odnijeti na šaltere nadležnih ureda.
Samo za proučavanje procedura odvojite barem 1 sat svog vremena.
Jednom predano ovlaštenje na poreznu upravu i na šalter 'mirovinskog' bit će aktivirano za 24 sata (ili i prije), ali od 'zdravstvenog' ćete tek nakon 15-20 dana dobiti obavijest da je korištenje sustava omogućeno.
Svaka od aplikacija potpuno je različita od ostalih, pa nemojte misliti da ćete tako brzo svladati njihove čari.
Za neke od njih trebat ćete imati staru verziju internet preglednika, tako da na istom računalu nećete moći koristiti internet bankarstvo i ovu aplikaciju, već ćete morati imati stalno aktivnog sposobnog softverskog stručnjaka. Ili barem dva računala.
Dvije su internet aplikacije: jedno je program koji trebate instalirati na računalo.
Za jednu od njih pokazalo se da je neke dijelove lakše koristiti putem jednog internet preglednika, a druge dijelove preko drugog preglednika, jer su sustavi za predaju obrazaca na istoj aplikaciji potpuno različiti.
Kod prijave radnika sve podatke o osobama ćete, naravno, upisivati dva puta.
Ako nešto niste učinili dobro, saznat ćete tek iz e-maila, koji će stići za nekoliko sati, ili slijedeći dan, kada ste možda već propustili rok!
Prijavu na zdravstveno osiguranje radnika nećete moći učiniti sve dok je on prijavljen u taj sustav, pa makar i kao nezaposlena osoba.
Također, da bi mogli provesti prijavu na ZO, morate imati verificiranu prijavu od MO, tako da ćete nekoliko dana morati provjeravati je li to učinjeno, a onda skenirati potvrdu i kao privitak ju slati zajedno sa skeniranim ostalim prilozima.
Ova nova obveza nametnuta je malim poduzetnicima kako bi se stvari ubrzale i pojednostavile. Kako i kome - to prepuštam vama da zaključite. K tome još uzmite u obzir da to sve što je netko s vaše strane 'ukucao' s druge strane netko ponovo 'ukucava' ili verificira.
Ako ćete se sami sa svime ovime baviti, oboružajte se znanjem, opremom i nadasve strpljenjem. Ako ćete za to ovlastiti svog knjigovođu, budite sigurni da je taj stručan i promišljen, jer sve te prijave on čini u vaše ime i posljedica je neka vaša financijska obveza.
Sretno!