Ova tema svakako nije dio moje struke, ali je za male poduzetnike vrlo aktualna i odlučila sam sa vama podijeliti svoje iskustvo. Meni samoj je od pomoći bilo svako autentično svjedočenje drugog malog poduzetnika koje sam nalazila na internetu.

Najnovije su izmjene Zakona o zaštiti na radu obvezale sve poduzetnike da priskrbe procjenu rizika od opasnosti u vezi zaštite na radu, i to je trebalo učiniti do kraja prethodne godine.

Cijele su godine u inbox pristizale razne ponude, a na njima su često bili posve različiti sadržaji, i svaki je od ponuđača tvrdio da je potrebno učiniti baš to što on tvrdi. Sve to me je zbunjivalo.

Željela sam napraviti ono što je nužno da zadovoljim propise, i ništa manje od toga. Spremna sam bila platiti realnu cijenu za takvu uslugu, i ništa više od toga.

Tijekom procesa finalnog odabira poduzeća, razmjenjivala sam iskustva sa klijentom koji je jedini zaposlenik u svojem poduzeću, pa smo se zajedno smijali činjenici da mu nude obuku iz prve pomoći. Kome, samome sebi?! Vjerujem da tako nešto ipak nije propisano.

Iz desetak ponuda koje sam sama zahtijevala navodeći djelatnost moje tvrtke i broj zaposlenih, uspjela sam zaključiti što je nužno potrebno napraviti u našem konkretnom slučaju: procjenu rizika, osposobljavanje iz zaštite na radu svih djelatnika; osposobljavanje jedne osobe dodatnim znanjima, jer netko treba imati više odgovornosti kao predstavnik poslodavca; osposobljavanje svih djelatnika za prvu pomoć na radu, te za početno gašenje požara; potrebno je ispitati radni okoliš u smislu mikroklime, buke i rasvjete i to za svako radno mjesto; potrebno je imati plan evakuacije u konkretnim radnom prostoru; dala sam se nagovoriti i na osposobljavanje predstavnika poslodavca (mene) za provođenje evakuacije i spašavanja, iako mislim da u slučaju jednih jedinih vrata to možda nije bilo nužno.

Za te iste usluge ponude su toliko varirale, da sam se osjećala kao u zoni sumraka. Primjerice, procjenu rizika jedni su nudili za 300 kn, a drugi za 1.300 kn!

Predstavnik jednog ponuđača je uz prethodnu pristojnu najavu voditeljice ureda iz Zagreba došao k nama, pa sam kroz razgovor shvatila da je čovjek prodavač, koji je do jučer prodavao madrace, i da o zaštiti na radu ne zna više od onoga što je naučio napamet iz neke skripte. Sistem “lako ćemo, i sve ćemo se dogovoriti” nije mi se baš svidio! Ako već plaćam toliki novac, neka posao bude napravljen kako treba! Savjetujem da se i vi takvih likova čuvate.

Druga faza je bila provjeriti poduzeća putem javno dostupnih podataka. Naravno, u uži izbor ušle su tvrtke koje posluju dugi niz godina, imaju pristojne mrežne stranice, i pristojne iznose prihoda i dobiti kroz godine. One koje imaju moderni dizajn mrežne stranice, sa malo stvarnih podataka o poduzeću, a k tome je ono preklani osnovano kao j.d.o.o., odvojila sam kao neozbiljne.

U zadnjoj fazi odabira, izdvojila sam onog ponuđača koji mi je bio u stanju ponuditi sve što je potrebno, uključujući i aparat za gašenje požara i kutiju prve pomoći, kao i osposobljavanje iz sva tri područja: ZNR, gašenje požara i prva pomoć. Bit će brže gotovo, i osobno ću potrošiti manje vremena.

Sa svojom sam odlukom zadovoljna, jer su mladi ljudi koji su jedan od timova u svojem poduzeću sa 80 zaposlenih, pokazali stručnost, zainteresiranost, strpljenje i volju da nam približe tematiku i objasne važnost svog posla i naših znanja o temama za naše vlastito dobro.

Obuka je bila kao mala zabavna predstava, pa je taj jedan potrošeni radni dan prošao kao predah od posla. Radni prostor je ispitan, električne instalacije su provjerene, količina svjetlosti i vlage u zraku su izmjereni, pa je, eto, zaključeno da djelatnici smiju nastaviti raditi.

Ako jedan od njih prestane biti knjigovođa, a postane asistent direktorice, iako nastavi raditi za istim radnim stolom - mora proći novu obuku. Zanimljivo!

Evakuaciju moramo redovno vježbati, pa to činimo svaki dan u 15 sati, kad idemo doma! Svaki dan na ista, jedna jedina vrata.

Procjena rizika će vrijediti dok smo u neizmijenjenom prostoru, atest za elektro instalacije 4 godine, atest za radni okoliš 2 godine. Radnici i ja smo trajno osposobljeni za rad na ovim radnim mjestima u ovom poduzeću. Tako mi je rečeno.

Iako sam na kraju zadovoljna, ipak moram reći da sam ovu svoju obavezu, zajedno sa energetskim certifikatom kojeg sam morala pribaviti za unajmljeni prostor, doživjela kao svojevrstan porez na budale. Oba su troška došla u isto vrijeme, nisu mojem poduzeću donijela nikakav napredak niti ćemo zbog uloženog imati veće poslovne prihode. O svojim djelatnicima sam i ranije vodila brigu i čuvala ih, a prostor je prilagođen onome što se u njemu radi i ugodan.

Budući da pola vremena u njemu radimo za one koji smišljaju i propisuju okvire u kojima mali poduzetnici rade, bilo bi lijepo kada bi konačno počeli smišljati nešto što će nam pomoći!

To bi bila prava zaštita!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge